Acht soorten van online consumenten

Bain & Company heeft een studie gepubliceerd die bij de Chinese gebruikers van online acht categorieën onderkent die verwoed online consumeren. Het is niet onbelangrijk het publiek te kennen in de Chinese e-commercemarkt die jaarlijks met 35% aangroeit.

VS-site gericht op Chinese moeders

E-commerce is het voornaamste groeikanaal geworden van de ‘Fast moving consumer goods’ (FMCG) in China. De verkoop van deze goederen via internet groeit jaarlijks met 35%. Gebruik makend van Alibaba gegevens onderscheidt consultancy Bain 8 strategische segmenten die 80 % van de FMCG-platform verbruikers uitmaken en 90 % vertegenwoordigen in hun verkoopvolume.

Een eerste categorie zijn de nieuwbakken witte boorden. Het gaat om vroege dertigers en opgeleiden die leven in eerste- tot derderangs steden. Ze maken vooruitgang in hun loopbaan. Ze werken in een omgeving waar alles snel gaat en ze waarderen het gemak. Vandaar dat de nieuwe witte boorden bij voorkeur online aankopen. Tussen 2016 en 2018 spendeerden ze jaarlijks 20% meer op Tmall en Taobao.

Ten tweede zijn er de welstellende middenklassers. Het zijn financieel stabiele consumenten ook uit eerste tot derde randsteden die vooraan in de veertig zijn. Ze werken als ambtenaar of in een bedrijf als een midden- of hoger kader. De veertigers zijn minder gek op het laatste snufje in vergelijking met hun jongere collega’s. Als rationele verbruikers hechten ze belang aan kwaliteit en ze kopen graag premium producten.

De supermoeders zijn moeders die ofwel zwanger zijn of kinderen onder 12 jaar hebben. Ze leven ook in eerste- tot derderangs steden en zijn bezorgd om hun gezin, eigen loopbaan, gezondheid en schoonheid. De supermoeders zijn de belangrijkste shoppers voor het gezin. Van de 8 groepen hebben zij de grootste koopkracht.

Generatie Z zijn studenten of anderen die geboren werden na 1995. Ze zijn geboren met het internet. In tegenstelling tot hun oudere collega’s zijn ze wel ontvankelijk voor trendy onderwerpen tegenover gevestigde merken. Deze groep spendeerde tussen 2016 en 2018 jaarlijks 30% meer op Tmall en Taobao.

De jeugd uit kleinere steden zijn twintigers die leven in steden van vierde rang of lager. Ze kijken zoals de jeugd uit de grote steden naar de laatste stedelijke trends. Omdat ze niet voor exorbitante huizenprijzen staan, beschikken ze over een ruim inkomen om te spenderen. De tragere leefomgeving maakt dat ze ook voldoende tijd hebben voor spellen, videostreaming of andere vrije tijds activiteiten.


Senioren: een mogelijke grote markt

Stedelijke senioren zijn de consumenten geboren voor 1970 die leven in eerste- tot derde rangsteden. De meeste zijn gepensioneerd en beschikken over een aanzienlijk pensioen. Ze spenderen momenteel weinig online maar Bain ziet in deze groep een goudmijn voor de online verkopers.

De massa uit kleine steden zijn consumenten die ouder zijn dan 35 en in steden wonen van vierde rang of kleiner. Met het langzame leeftempo hebben ze tijd te over om video’s en nieuws online te bekijken. Ze kopen het meest offline om met kennissen te socialiseren.

De stedelijke blauwe boorden zijn minder welvarende verbruikers uit eerste tot derde rangsteden die werken in beroepen als catering, transport of kleinhandel. Ze zijn vertrouwd met e-commerce die de middenklasse gebruikt. In tegenstelling tot andere voornoemde categorieën zijn ze wel prijsbewust en kopen minder.

Bain besluit met enkele tips om de verschillende categorieën en hun voorkeuren beter te begrijpen en ook met suggesties over het afstemmen van de marketing strategie op de diverse segmenten.

Bron chinainternetwatch.com

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *