De digitale stand van zaken

E-commerce stijgt met 60 % in eerste semester
De e-commerce steeg in China tijdens de eerste 6 maanden met 60 % tot 2250 miljard yuan. Verwacht wordt dat over het gehele jaar het cijfer van 4380 miljard yuan wordt gehaald, aldus nog het ‘China e-Business Research Centre’. Dit vertegenwoordigt 13 % van het BNP in 2009. De cijfers omvatten zowel business to business (B2B), business to consumer (B2C) als consumer to consumer (C2C). B2B vertegenwoordigt het leeuwendeel met 2050 miljard yuan; B2C en C2C totaliseren elk 200 miljard. Eind juni waren er 20.700 e-business-websites. Onlinewinkelen (B2C and C2C) zit, hoewel proportioneel minder belangrijk, sterk in de lift. B2B gaat trager vooruit, onder meer door de crisis. De sector verschaft 1,3 miljoen rechtstreekse jobs en 10 miljoen onrechtstreekse, bijvoorbeeld in magazijnwerk en transport. Zelfs de Post begon onlangs met een online verkoopsdienst waarvan de goederen geleverd worden door EMS.
Alibaba in zee met Sohu
Gezien de voorgaande cijfers is het dan ook niet verwonderlijk dat China’s grootste e-commercebedrijf zijn winst met 46 % zag verhogen tijdens het tweede semester. Alibaba heeft 74 % van de markt van China’s B2B-zakencijfer. Minder verwacht was  het nieuws deze week dat Alibaba zijn lot verbindt aan de kleinere Chinese zoekmachine Sogou in handen van Sohu. Alibaba en Yunfeng Fund nemen 16 % van Sogu. Hoewel Sogou momenteel maar 0,8 % van China’s zoekmarkt heeft, wil de nieuwe alliantie niet minder dan China’s tweede grootste zoekmachine worden. Momenteel is Baidu marktleider in de zoekmarkt met 70 %, gevolgd door Google met 25 %. Het inkomen van China’s zoekmarkt bedroeg vorig jaar 1 miljard $. Gedacht wordt dat de samenwerking met de groep Alibaba en dus de onlineshop Taobao,het momenteel nog verlieslatende Sohou vleugels kan geven.
900 groepskoopwebsites
In navolging van groepskoopwebsites zoals Groupon.com in de VS, telt China ook reeds 900 websites waar je in groep kunt verzamelen om aankopen te doen. Zo kan je van de verkopers een grotere prijsreductie afdwingen die soms maar 10 % van de originele prijs bedraagt. De meeste van deze sites zijn wel kleine kmo’s wiens enige business precies in het groepskopen bestaat. Daarnaast hebben vier grote webportalen ook hun teambuyingdiensten gelanceerd. Voorlopig zijn de cijfers van de kleineren niet achteruitgegaan sedert de grote portalen zich ook op de groepskoop hebben gestort, aldus het gespecialiseerde Meituan.com. De kleinere argumenteren dat ze een betere dienstverlening kunnen aanbieden gezien ze gespecialiseerd zijn in één onderwerp. Ondertussen worden de groepskoopwebsites meer en meer professioneel. Waar vroeger vrienden en kennissen zich verenigden om tegen verkopers lagere prijzen af te dwingen, verandert deze markt meer in professionele richting, waarbij de tussenpersoon tussen de groep kopers en de verkopers dit doet op permanente (beroeps)basis. Verwacht wordt dat uiteindelijk enkele groten zullen overblijven met een groep kleinere spelers.
Aardbeving: kassa, kassa
De film Aftershock van Feng Xiaogang heeft na 3 weken reeds  alle records verpulverd qua inkomsten, namelijk 532 miljoen yuan. Daarmee stak het de film The Founding of a Republic naar de kroon, die 420 miljoen opbracht. Deze film werd uitgebracht naar aanleiding van 60 jaar VRC. Aftershock vertelt het verhaal van de aardbeving in 1976 in Tangshan en bracht reeds de eerste dag 36 miljoen op, eveneens een record. Voor de lancering van de film had de regisseur reeds voorspeld dat hij de kaap van de 500 miljoen inkomsten zou overschrijden. Het is de eerste IMAX-film en koste 150 miljoen yuan. De 43.103 bezoekers van de populaire kunstwebsite douban.com gaven de film een 7,5 op 10.


Shandong heeft “Cloud Computingcentrum”
Nog een nieuwe term om aan onze woordenschat toe te voegen.  Bij “Cloud Computing” wordt het internet gebruikt om gemeenschappelijke bronnen op servers  te gebruiken zoals in een elektriciteitsnetwerk.  Peking en Hangzhou hebben reeds een cloudinfrastructuur. Nu komt Shandong hen vervoegen als het eerste provinciaal cloudcomputercentrum. Het initiatief gaat uit van het “Shandong Economisch en Informatietechnologie-instituut”, dat een gemeenschappelijk opzet is van het provinciaal “Comité voor Economie en Informatietechnologie” en de provinciale “Academie voor Wetenschappen”.  Het zal de informaticabronnen van softwareparken, binnenlandse en buitenlandse ondernemingen plus onderzoeksinstituten linken, integreren en zo intensiever laten gebruiken.  Het laat niet alleen toe om meer intensief computers te gebruiken, maar het beschermt  ook zogenaamde ‘intellectuele eigendom’ en verbetert de mogelijkheid tot innovatie.  Naar verluidt kan deze klantgerichte werking een onderneming 60 % besparing opleveren  aan energie-elektriciteit. Cloud computing op grote schaal kan het gebruik van CPU en het geheugen met 90 % verhogen, terwijl investeringen minder worden en de efficiëntie hoger.
Prijsdalingen bij televisies
Sony en Panasonic zijn van plan de prijs van sommige televisies met een derde te verlagen nadat ze ferm klop kregen van het Chinese Skyworth. Sony wil zijn tv-verkoop in China dit jaar verdubbelen en Panasonic verwacht een vooruitgang met de helft in ’s werelds tweede grootste markt voor flatscreens. Om de kosten te drukken, heeft Sony de productie van tv’s uitbesteed  aan Foxconn. DisplaySearch verwacht van zijn kant dat China tegen 2012 de grootste markt wordt voor flatscreens, plasmasets incluis. Skyworth heeft 15 % van de markt, gevolgd door binnenlandse rivalen als Hisense en TCL, aldus nog AVC-consulting. Japans Sharp is de grootste buitenlandse verkoper met 4,9 %, gevolgd door Samsung en LG. Sony en Panasonic hebben maar 2,4 %.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *