In Beijing kwam in 2013 gemiddeld twee keer zoveel fijn stof van maat PM 2,5 in de lucht voor dan wat volgens de nationale norm aanvaardbaar is. De milieudienst van de stad heeft dat laten weten en stelt vast dat de campagne tegen smog voor grote uitdagingen staat.
PM 2,5 is fijn stof met deeltjes die kleiner zijn dan 2,5 micrometer* Bij inademing is het schadelijk voor de gezondheid. Leven in smog is verder psychologisch nadelig. Ook in Europa worden de normen regelmatig en op veel plaatsen overschreden, vooral langs drukke wegen. In de Chinese hoofdstad controleren meetstations sinds vorig jaar de hoeveelheid PM 2,5 na vele en toenemende klachten over luchtvervuiling onder de bevolking. De index van de metingen staat op 89,5 microgram per kubieke meter in 2013 en dat is meer dan 2,5 keer de nationale norm die de regering in 2012 heeft gesteld op 35 (ter vergelijking: de standaard van de Wereldgezondheidsorganisatie is 10 over een jaar en 25 over een dag gemeten). Chinese onderzoekers bestuderen, net zoals hun collega’s in het buitenland, nu ook de mentale effecten van de luchtvervuiling.
Wat doet de stad zelf?
De gemeentelijke overheidsinstelling meldt dat Beijing vorig jaar 58 dagen van zware luchtvervuiling kende en 176 dagen van redelijk tot uitstekend weer. Dus gemiddeld was er elke week wel een dag met heftige en ongezonde vervuiling. Het fijn stof van PM 2,5 had daarin met bijna 80% het belangrijkste aandeel, op afstand gevolgd door ozon. Het doel van de stad is om dat uiterst ongezonde gemiddelde terug te brengen tot 60 in 2017. Het verbruik van steenkool, het wagenbezit en vervuilende productieprocessen wil men aan banden leggen. Maatregelen op die terreinen in 2013 waren: de vermindering met 1,3 ton van het steenkoolgebruik door de stad, de eliminatie van 35.000 motorvoertuigen en de aanpassing of sluiting van 288 fabrieken.
Wie is de hoofdschuldige?
Over de vraag wat nu de grootste vervuiler is, zijn de onderzoekers het soms niet helemaal eens. De Chinese Academie voor Wetenschappen heeft een rapport uitgebracht waarin staat dat het gebruik van fossiele brandstoffen voor bijna 70% van de slechte luchtkwaliteit verantwoordelijk is en het verkeer voor maar 4%. Het nationale ministerie voor Milieu betwijfelt die cijfers, een ander onderzoeksinstituut heeft ze weerlegd en de gemeente Beijing zelf gaat er, samen met een controledienst voor de uitlaatgassen van voertuigen, van uit dat het verkeer wel 23% van de luchtvervuiling oplevert. Daarop heeft de Academie de cijfers herroepen en toegegeven dat het verkeer een van de grote vervuilers is. De vraag blijft: rekenfout of belangenstrijd?
Wat doet de regering?
De nationale regering experimenteert op dit moment wel met een regeling om vervuilende bedrijven financieel te straffen en ondernemingen die zich aan de milieuregels houden te belonen. Dat zal gebeuren door leningen en vergunningen te beperken of juist gemakkelijker toe te staan. De regeling valt onder de verantwoordelijkheid van het ministerie voor Milieu, de Nationale Commissie voor Ontwikkeling en Hervorming, de Centrale Bank en de inspectie van de banken. Daarnaast moeten nieuwe systemen om ambtenaren te beoordelen op hun werk of voor een aanstelling of promotie de functionarissen stimuleren om de milieuwetten toe te passen en de strijd tegen de vervuiling meer aandacht te geven. Bij hun top tien van binnenlandse gebeurtenissen in 2013 gaven officiële media de smog een hoge plaats. Het recentste nieuws is dat door de maatregelen in Beijing en omgeving de vervuilende industrieën nu naar de regio rond Shanghai en de stad zelf verhuizen, waardoor de problemen ook daar weer erger worden.
* ‘kleiner dan 2,5 micrometer’ is eigenlijk ‘met een aerodynamische diameter kleiner dan 2,5 micrometer’. De onregelmatige vormen, maken het moeilijk om vast te stellen wat precies de grootte is. De aerodynamische diameter is een valabele manier om dat uit te drukken.
Bronnen: Xinhua, China Daily, Caixin, SCMP, Wikipedia, Reuters
Meer lezen:
beoordelingssystemen
http://english.caixin.com/2014-01-02/100624405.html
mentale gevolgen
http://europe.chinadaily.com.cn/china/2014-01/03/content_17212773.htm
Shanghai
http://in.reuters.com/article/2014/01/03/china-steel-pollution-idINDEEA0200R20140103