Shanghais lange termijnplannen bekend

De Chinese regering heeft haar lange termijn plannen bekend gemaakt om van Shanghai een internationaal financieel- en verschepingscentrum te maken. Gradueel zullen buitenlandse firma’s op de beurs worden toegelaten en ook zouden overzeese firma’s obligaties in yuan kunnen uitschrijven.


China wil de financiële markt in Shanghai uitbreiden en verdiepen met nieuwe producten en instrumenten. Dit werd bekend gemaakt door Liu Tienan, ondervoorzitter van de nationale Ontwikkelings- en Hervormingscommissie. Hoewel stabiliteit vooraan staat, zal China niet aarzelen te innoveren niettegenstaande de crisis. Internationale agentschappen zullen gradueel toegelaten worden om obligaties uit te geven in yuan. Sommige buitenlandse firma’s zouden zelfs toegelaten worden op de beurs “wanneer de tijd rijp is”. Bedoeling is van Shanghai een financieel centrum te maken dat de status van zijn economische sterkte en munt weergeeft.
Wat de inwisselbaarheid van de munt betreft, zijn er nog moeilijkheden van competiviteit en werd nog geen tijdslimiet bekend. Nochtans verbetert de internationale status van de munt zoals door het swappen van valuta (met Hong Kong, Republiek Korea, Malaysië, Wit-Rusland, Indonesië en Argentinië) en de poging tot internationale schuldbemiddeling in yuan. Overigens lanceerde China onlangs een pilootproject om in 5 steden (waaronder Shanghai)  grensoverschrijdende handelsovereenkomsten in yuan af te sluiten.
De plannen om Shanghai uit te bouwen als internationaal verschepingscentrum leggen de nadruk op de verdere uitbouw van de haven, het promoten door lagere transferkosten voor containers en het verbeteren van de competiviteit bij de Chinese firma’s. Bepaalde taksen bij havens van vertrek zouden verlicht. Binnenlandse verzendingsfirma’s zouden toegelaten worden om financiële leasingsdiensten op te zetten en ze zouden obligaties kunnen uitgeven op de inter-bankmarkt van Shanghai. Internationale cruiselijnen zullen agenschappen kunnen openen in Shanghai. Vermelden we nog dat de haven de drukste is ter wereld met 580 miljoen cargo in 2008 en de tweede met de behandeling van 28 miljoen containers. Shanghais beurs nam vorig jaar de zevende plaats in op wereldvlak en was de tweede in Azië.
Lees ook:  Dossier Shanghai

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *