Met een verbod op de invoer van afval wil China zorgen voor een betere afvalverwerking. De regering bevordert al de recycling van elektronisch vuilnis. Producenten zullen moeten bijdragen aan de organisatie van het proces. De vraag blijft welke rol de handel in afval krijgt.
De invoer van vast afval in China wordt tegen eind 2019 gefaseerd stopgezet. Het land zal de verwerking van de eigen restproducten beter regelen.
Stap voor stap
De invoer van 24 soorten vuilnis waaronder plastic, textiel en ongesorteerd papier is al sinds eind vorig jaar verboden. Het verbod op 16 andere types vast afval zoals schroot van auto’s en boten, gaat in tegen eind 2018. In 2019 bant China nog 16 types van puin zoals roestvrij staal en hout.
Eigen recycling
In het verleden hadden Chinese bedrijven voor afvalverwerking liever buitenlands afval dan Chinees afval. Dat laatste zou immers van een lager kwaliteit zijn. Experts van de Tsinghua Universiteit, zoals Wen Zongguo zijn van mening dat China zijn eigen afvalberg nodig moet sorteren en verwerken. Een kringloopeconomie is ook een duurzame economie. Volgens Wen zal het invoerverbod de ontwikkeling bevorderen van de eigen recycling. Sinds 2017 betalen handelaars al hogere prijzen voor ‘Chinees vuilnis’. De prijs voor plastic is sinds eind vorig jaar met 1000 yuan per ton gestegen tot 2800 yuan.
Staatssubsidie
Het regeringsplan voorziet dat de hoeveelheid hergebruikt materiaal zal toenemen van 246 miljoen ton in 2015 tot 350 miljoen ton in 2020. Volgens het ministerie van Milieu krijgt de sector ook meer subsidie: 2,8 miljard yuan in 2017 en 3,6 miljard dit jaar. Met het subsidiëren is China begonnen in mei 2012 opgestart. De eerste vijf jaar jaren investeerde de staat 10 miljard yuan. Vorig jaar verminderde de invoer van buitenlands afval met 12% en de subsidie voor de recuperatie van elektrische toestellen verdrievoudigde. Voor de afbraak van een televisietoestel krijgt een bedrijf bijvoorbeeld 85 yuan.
Van import naar lokale sourcing
China telt 1766 ondernemingen met in totaal 300.000 arbeidskrachten die buitenlands vast afval verwerken. China voert nu nog jaarlijks 45 miljoen ton vast afval in. De regering is van plan om drie andere types afval in haar systeem te betrekken: motorvoertuigen, loodbatterijen en composietmateriaal op basis van papier.
Help de schroothandel
Dat China de producenten mee verantwoordelijk zal maken voor de verwerking vindt Mao Da van de ngo China Zero Waste Alliance wel goed, maar te traag. Lokale besturen schieten tekort. Ze erkennen het belang van de sector nog niet. Schroothandelaars moeten vaak van werkplaats veranderen en aarzelen daarom te investeren. Overigens bestaan er voor de sector geen technische normen. Toch zijn de afvalhandelaars vaak diegenen die inspringen daar waar het overheidsbeleid faalt. Dus vindt Mao Da dat de regering maar beter maatregelen kan bedenken om hen te helpen met hun ongunstige werkomstandigheden. Dat zou volgens sommige experts beter werken dan de gescheiden afvalophaling die nog niet veel succes heeft.
China Daily
Zo, overheid en bedrijven doen mee aan recycling. Nu de burgers nog. Vele Chinezen recyclen niet eens en dumpen alle afval op 1 puinhoop. Maar lage opgeleide mensen rommelen daar om geld te verdienen. Door de vergrijzing zouden in de toekomst minder van zulke mensen het doen. Dus moeten de burgers echt aan beginnen nu.