Van 2015 tot 2016 steeg het aantal ‘Eenhoorn’-ondernemingen in China van 70 tot 131. Dit blijkt uit het rapport van het ‘Torch Center’ bij het ministerie van Wetenschap en Technologie. Eenhoorn-ondernemingen of Unicorns zijn starters die meer dan 1 miljard $ waard zijn.
Het rapport heet ‘2016 China Unicorn Enterprise Development Report’ en werd voorgesteld door Torch Center-directeur Zhang Zhihon en directeur Guo Hong van Zhongguancun. Om een eenhoorn of unicorn geheten te worden moet de betrokken onderneming na 2006 gesticht zijn, meer dan 1 miljard dollar waard zijn, privékapitaal bevatten en mag niet beursgenoteerd zijn. Het rapport stelt in vergelijking met 2015 een stijging vast van 70 naar 131 eenhoorn-ondernemingen.
Waar?
Ze zijn te vinden in 16 steden, met de grootste concentratie in Beijing (65), Shanghai (26), Shenzhen (12) en Hangzhou (11). De gebieden waarop ze actief zijn, lopen nogal uiteen. Beijings eenhoorns zijn leiders in nieuwe modellen en technologieën; in Shanghai zijn 60% nieuwe internetondernemingen; 42% van Shenzhen unicorns zijn technologisch gedreven en te Hangzhou komt de helft uit de kring van Alibaba. 104 van het totaal bevindt zich in een hightech-zone. Uit het rapport blijkt dat ze verdeeld zitten over 18 sectoren en 30 sub sectoren. Het meest productief zijn de sectoren e-commerce, internet financiën, slimme hardware en transport.
De 131 zijn samen 487 miljard $ waard of een gemiddelde van 3,72 miljard. 7 zijn meer dan 10 miljard dollar waard. Het zijn Ant Financial Services Group ($ 75 mld.), ( Xiao )MI, ($ 46 mld.), Aliyun ($ 39 mld), DiDi Travel ($ 33 mld), Lujiazui International Financial Asset Exchange ($ 18,5 mld), Meituan &Dianping ($ 18 mld), DJI-drones($ 10 mld). Volgens de lijst dateren 50 ervan van na 2015. Hoewel het jaar 2016 door het durfkapitaal beschouwd wordt als een ‘kapitaalwinter’, had dit geen weerslag op het ontstaan van innovatieve starters.
Toekomst
Nieuwkomers manifesteren zich op het vlak van kunstmatige intelligentie, big data, cloudcomputing, sociale netwerken, internetveiligheid, nieuwe media en het innovatief maakwerk. Voor de toekomst wordt verwacht dat meer eenhoorns zullen ontstaan in de slimme economie, de deeleconomie en de platformeconomie. Zo was het Alibaba-platform de bron van 7 unicorns: Ant Financial Service, Taopiaopiao, DingTalk, Aliyun, Koubei, Ali music en Cainiao. Tencent bracht er 4 voort, hetzelfde aantal als Le-Tv. Ook andere platformen als Baidu, JD, MI ontwikkelen zich verder.
Nog dit weekend deelde e-commerce keten JD.com mee dat het een miljoen offline winkels wil openen, waarvan de helft op het platteland. Dit is het derde vergelijkbaar programma van JD.com. Het eerste voorzag 10.000 winkels met huishoudtoestellen; eind 2015 lanceerde de gigant een netwerk voor KMO’s/MKB’s in de kleine steden dat dit jaar al 500.000 winkels zou moeten tellen. Een offline eenhoorn van JD.com in wording? Concurrent Alibaba kocht de twee kleinhandelsketens Intime en Balian op en bouwt ook in de rurale gebieden zijn netwerk verder uit.
Bronnen: China Daily, http://french.peopledaily.com.cn