Alibaba wordt met bijna 20 % de tweede grootste aandeelhouder van winkelketen Suning en omgekeerd koopt Suning voor 14 miljard yuan Alibaba aandelen. Bedoeling van de twee giganten is tot een verregaande integratie van hun e-commerce en offline verkoop te komen evenals van de diensten na verkoop. De invloed van de operatie op de Chinese handel wordt wellicht groot.
De vrijage tussen ‘s lands grootste e-commercegigant Alibaba en de kleinhandelsketen Suning zet zich door om vooral een combinatie te vormen van offline met online (O2O) handel. Zoals algemeen bekend is Alibaba verreweg Chinees marktleider in e-commerce. Suning is een grote privé kleinhandelsketen met 1600 winkels verspreid over 289 steden in China. Zoals eerder al aangekondigd koopt Alibaba 19,99 % van de Suning aandelen tegen 28 miljard yuan en koopt Suning voor 14 miljard Alibaba aandelen. De strategische samenwerking zal voor vele honderden miljoenen verbruikers meer gebruiksgemak betekenen.
De consument kan immers naar het warenhuis gaan om het product te bekijken, maar als hij ziet dat de wachtrij aan de kassa te lang is, kan hij het toestel via zijn smartphone bestellen en via Alipay betalen. Door de integratie kunnen de kopers eveneens gebruik maken van de 3000 servicelocaties van Suning en van 5000 geaffilieerde onderhoudspartners voor herstellingen. Als deel van de samenwerking opent Suning een online site op Alibaba’s Tmall platform en dit met de klemtoon op consumentenelektronica, huishoudtoestellen en baby producten. Op het vlak van de logistiek wordt Suning ook een partner van Alibaba’s logistiek filiaal Cainiao hoewel Suning ook over een logistiek netwerk beschikt. Beiden beschikken over logistieke diensten die de meeste van de 2800 kantons en steden in China bedienen. Suning beschikt over 8 nationale distributiecentra, 57 regionale-, 353 in stedelijke centra en 1700 last-mile verdeelcentra. Met de integratie van beide netwerken zouden de klanten in de toekomst hun bestellingen binnen de twee uren moeten kunnen ontvangen. Volgens Suning voorzitter Zhang Jindong betekent de samenwerking een mijlpaal in de Chinese kleinhandel waarvan de invloed enorm zal blijken.
Specialisten oordelen dat de integratie Alibaba en Suning de wedijver zal bevorderen met JD.com dat sterk staat in de verkoop van consumentenelektronica. JD.com reageerde laconiek dat haar kwalitatieve dienstverlening niet zo maar te dupliceren valt. Tot nog toe kon Alibaba wel duizenden paar sokken verkopen per dag, maar dit kon niet gezegd over koelkasten waarin de winsten hoger liggen. De specialisten merken ook op dat de overeenkomst gesloten wordt in een fase waarin de winsten in de O2O-sector deze in de online verkoop beginnen te overstijgen.
Deze week werd nog bekend dat Alibaba voorzitter Jack Ma de oprichting van een wereldwijd online verkoop netwerk voor KMO’s aan het voorbereiden is. Dit initiatief zou officieel binnen 100 dagen met meer details bekend gemaakt worden wanneer in Hangzhou de G20 plaats vindt. Volgens Accenture voorzitter zal het mondiaal netwerk”E World Trade Platform” heten. Het moet de kosten van de KMO’s/MKB’s om wereldwijd hun producten te verkopen, drastisch verminderen. Totnutoe was de naam Suning in het westen vrijwel onbekend. Nadat Suning voor 270 miljoen euro 70 % aandelen overneemt van voetbalclub Inter Milaan zal daar wel verandering in komen.
Bronnen: FT, China Daily, Business Wire