De omzet en winstcijfers van internetgiganten Alibaba en Tencent blijven behoorlijk stijgen in weerwil van de handelsoorlog met de VS. Baidu maakte echter een verlies, maar dat heeft te maken met een overgangsperiode waarin Baidu nu zit. Ook JD.com deed het beter dan verwacht.
Alibaba verwacht voor het werkjaar dat eindigde in maart een jaaromzet van 376 miljard yuan, of een vooruitgang met 39%. Voor dit financieel jaar wordt niettegenstaande de handelsoorlog met de VS een omzet van 500 miljard yuan of plus 33% verwacht. Naar eigen zeggen telt Alibaba 721 miljoen actieve gebruikers per maand.
In het centrale e-commerce bedroeg de toename 50% en dit heeft te maken met het meer bespelen van de kleine steden maar ook met nieuwere vormen van kleinhandel zoals zijn HEMA-winkels. Ook de uitbreiding van maaltijdbezorging aan huis door ele.me is aan de gang. Deze kleine steden staan nu maar in voor 20% van de omzet. Morgan Stanley verwacht dat deze steden tot 2030 voor twee derde zullen instaan van het toegenomen verbruik. De omzet van de cloudcomputing afdeling steeg het afgelopen kwartaal met 76% tot 7,7 miljard yuan. Nu bedient AliCloud meer dan de helft van de in China beursgenoteerde ondernemingen.
Tencent
Tijdens het eerste kwartaal maakte Tencent 27,2 miljard yuan winst tegenover 23,3 miljard het jaar voordien. De omzet groeide met 16% tot 85 miljard yuan tegenover 73 miljard in K1 2018. De spellen blijven eerder stabiel, het segment korte video’s groeit aan en betaling, fintech en de cloud beginnen op dreef te raken, aldus voorzitter en CEO Pony Ma Huateng. Naar de toekomst toe wil Tencent zich toespitsen op het industriële internet. Tencent is redelijk beschermd in de handelsoorlog met de VS aldus analisten.
WeChat telde eind maart 1,1 miljard actieve maandelijkse gebruikers. De videospellen brengen een derde binnen van de omzet. Fintech en zakelijke diensten zijn goed voor een kwart van de omzet of 21 miljard yuan. Online publiciteit droeg 13 miljard bij of 16% van het totaal. Tijdens de afgelopen periode werd maar een minimum aan nieuwe spellen goedgekeurd. Verwacht wordt dat pas vanaf het tweede en derde kwartaal dit segment een substantiële inkomensgroei zal kennen. Ondertussen voert Tencent de investeringen op in cloudcomputing voor de nijverheid. Cloudcomputing wordt het vehikel waarop data-analyse, AI en veiligheidssystemen voor de sectoren kunnen worden toegesneden. Dit betekent wel meer concurrentie met concurrent AliCloud.
Baidu
Zoekmachine firma Baidu heeft zijn eerste kwartaalverlies geboekt sinds het in 2005 de VS beursgenoteerd werd. Dit nieuws deed meteen het aandeel met 9,7% achteruitgaan. De omzet groeide met 15% tot 24 miljard yuan. Online marketing stond in voor 73% van de omzet. Voor de komende kwartalen wordt hierin niet veel vooruitgang verwacht. Ook in het segment video met iQiyi is Baidu onderhevig aan sterke concurrentie. Met zijn 530 miljoen kijkers maakt het nog altijd verlies en wil het zich toespitsen op eigen films. Voor de toekomst zet Baidu alles op AI en zelfsturende auto’s maar voorlopig brengt dit weinig op. Voorts heeft de topman van de onderzoekmachine Xiang zijn ontslag ingediend. De afgelopen week werd nog bekend dat Baidu te Xian een cloudcomputing installatie plant voor 100.000 servers op 84.700 m². Baidu Cloud stond op de vierde plaats tijdens K4 2018 en ook daar kampen de drie Chinese internegiganten met elkaar.
JD.com
Ook webwinkel JD.com heeft zijn resultaten voor het eerste kwartaal bekend gemaakt. De omzet bedroeg 121 miljard of 30% meer in vergelijking met K1 2018. Netto blijft daar 12,4 miljard van over. De e-commerce blijft het goed doen en ook de samenwerking met Tencent doet de activiteiten gesmeerd verlopen. De logistieke dienst kon haar omzet verhogen van 2,2 miljard tot 4,3 miljard yuan maar voorzitter Wang Zhen van JD.logistics verwacht nog meer inkomsten doordat zijn logistiek apparaat open gesteld wordt voor andere externe partners. JD.com stelde eind maart 179.000 vaste personeelsleden te werk.
Bronnen: Technode, FT, SCMP, CNBC