Alibaba investeert in O2O-omwenteling

De groep Alibaba investeert $ 692 miljoen in grootwarenhuisketen Intime Retail om het voortouw te nemen in de online to offline-revolutie die de distributiesector onvermijdelijk te wachten staat.

intime2De combinatie van online met offline verkoop, ook O2O genoemd, is de trend van de toekomst in de handel: het laat je toe je pakje te bestellen online en het af te halen in de winkel of omgekeerd naar de winkel te stappen om iets te laten afleveren thuis. De groep Alibaba was tot nu toe een e-commerce groep die zich voorbereidt om ook de verdeling van de pakjes zelf te doen. Nu komt daar dus bij dat de groep $ 692 miljoen investeert in de te Hongkong beursgenoteerde grootwarenhuisketen Intime Retail die in de Volksrepubliek een dertigtal verkoopscomplexen telt. De transactie omvat ook de oprichting van een joint-venture tussen beiden die Alibaba moet toelaten een verkoopnetwerk te ontwikkelen dat online, offline en mobiele detailhandel integreert voor verkopers en kopers.
Volgens Alibaba COO Daniel Zhang Yong wil hij een nieuw zakenmodel ontwerpen voor de gehele sector want hij wil pionier zijn in een trend waarvan iedereen weet dat dit de richting is van de toekomst. Voortaan zullen de gegevens van Alipay, Taobao en Tmall gecombineerd en geïntegreerd worden met de database van Intime waarbij de website Yintai.com behoort. Alibaba betaalt $ 214 miljoen in cash voor 9 % in Intime en onderschrijft voor $ 478 miljoen in converteerbare obligaties van de winkelgroep. Als de groep deze obligaties omzet, zou Alibaba 25 % aandeel bezitten.
Sinds stichter Jack Ma vorig jaar opstapte als CEO heeft Alibaba al meer dan 24 miljard yuan geïnvesteerd. Geraamd wordt dat de groep $ 250 miljard waard is en de volgende mijlpaal is de beursgang in de Verenigde Staten. Alibaba investeert ook een paar miljard yuan in koerierdienst Cainiao en sloot in december een deal met Haier Electronics die de logistieke dienst Goodaymart uitbaat. Ook concurrent Suning kreeg al een vergunning als koerierdienst en heeft naast zijn 1600 winkels al O2O centra in Beijing en Nanjing. Suning bereidt immers ook de O2O-omwenteling voor: China maakt zich op voor de strijd der titanen
Bronnen; SCMP, Reuters
 

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *