De groep Alibaba is van plan om nabij de Maleisische luchthaven de uitbouw van een zone voor e-commerce te realiseren. Ook in Thailand wil Alibaba tegen 2019 een e-commerce hub en logistiek platform uitbouwen voor de regio. Verwacht wordt dat e-commerce de komende jaren snel zal groeien in Zuidoost-Azië.
Volgens een Google-rapport zou de e-commerce e-commerce in de regio tot 2025 jaarlijks groeien met 32%. Vandaar dat Alibaba 1 miljard dollar neertelde voor de koop van e-commerce groep Lazada uit Singapore. Lazada is actief in Indonesië, Maleisië, de Filippijnen, Singapore, Thailand en Vietnam. Jack Ma werd in november adviseur van de Maleise regering.
Daaruit vloeit nu een overeenkomst voort. Nabij de Kuala Lumpur International Airport krijgt Alibaba een stuk grond van wat een digitale vrijhandelszone moet worden. De groep zal er tegen 2019 een ‘Electronic world trade platform’ opzetten dat zal fungeren als logistieke en e-commerce hub. De hub zal opslagruimte bevatten en een gecentraliseerde afwerking van douaneformaliteiten voor de regio.
Jack Ma legde uit dat het vooral de bedoeling is zich te richten op de KMO’s/MKBs. 97% van de Maleise bedrijven zijn immers KMO’s/MKBs, maar ze controleren minder dan 40% van de economische productie. De Alibaba voorzitter denkt dat ze tot 80% van het bnp kunnen instaan. Premier Najib viel hem in de rede door te verklaren dat de enige sector die groei met twee cijfers kan bieden de digitale economie is. De regering hoopt dat de eigen KMO’s/MKBs makkelijker kunnen participeren in de internationale handel.
In China beschikt Alibaba al in Hangzhou over een dergelijk centrum voor grensoverschrijdende e-commerce. In Maleisië staat Alibaba eveneens in voor elektronisch betalen, financieringsmogelijkheden tot en met het opleiden van KMO-kaders. Jack Ma beweerde nog dat het zijn doel is bij te dragen tot een transparante en inclusieve samenleving zonder cash.
Thailand
Uit een overeenkomst met de Thaise regering in december volgt een analoog Alibaba initiatief afgestemd op de Thaise KMO’s/MKBs. Ook hier komt een hub die een one-stop dienst is die KMO’s, producenten, diensten en logistieke partners met elkaar in verbinding stelt. Het akkoord voorziet dat Alibaba & Lazada een opleiding in e-commerce zullen verschaffen aan 30.000 Thaise KMO’s/MKBs. Zo worden ze geholpen bij hun toegang tot zowel e-platformen in binnen en buitenland. Ook kunnen software ontwikkelaars direct aan de slag.
De overeenkomst voorziet dat Alibaba ook de Thaise Post gaat adviseren qua logistiek en verzending. Consultancy eMarketer voorspelt dat e-commerce in Thailand de komende 4 jaar jaarlijks met 15% zal stijgen. Volgens de Thaise minister van Nijverheid Uttama Savanayana ligt het verschil met de hub in Maleisië hierin dat deze in Maleisië enkel gericht is op e-commerce terwijl de investering in Thailand breder uitvalt met productieplatformen in Cambodja, Laos, Myanmar en Vietnam.
Bronnen: en.ce.cn, https://www.bloomberg.com/ https://techcrunch.com