Alipay wil 1 miljoen winkelpartners in het buitenland

Alipay is met 450 miljoen gebruikers nu al het dominante mobiel betaalsysteem in China. Het systeem wil echter op 3 jaar tijd haar offline winkelpartners in het buitenland uitbreiden tot een miljoen. Zo kunnen winkelende Chinezen ook in het buitenland met Alipay betalen.

Alibaba-Alipay-Alipay van de groep Alibaba domineert met zijn 450 miljoen gebruikers  de markt van mobiel betalen met 62% aandeel, aldus iResearch. De gebruikers waarvan hun bankrekening met dit systeem verbonden is, hoeven de kassascanner enkel een QR-code van hun app te laten inlezen. Er zijn geen transactiekosten. In april kreeg Alipay nog $ 4,5 miljard van investeerders om de wereldwijde uitbreiding te ondersteunen. De overeenkomst bracht de geschatte waarde van de vennootschap op $ 60 miljard. China is volgens Euromonitor International al ‘s werelds grootste mobiele betaalmarkt met in 2015 voor $ 235 miljard transacties.
De wedijverende systemen Apple Pay en Samsung Pay werden pas het afgelopen jaar geïntroduceerd. Een meer ernstiger concurrent is WeChat Wallet service waardoor de chatters betalingen kunnen verrichten in een 20-tal landen. Uit een rapport van de World Travel and Tourism Council blijkt dat Chinese toeristen vorig jaar in het buitenland $ 215 miljard uitgaven waardoor ze de grootste spendeerders zijn.
Vicepresident Sabrina Peng van Alipay zegt dat de gebruikers die zich in China bij deze manier van betalen gemakkelijk voelen van hetzelfde comfort zullen kunnen genieten in het buitenland. Deze betaling werd pas vorig jaar in het buitenland uitgerold bij een 70.000 buitenlandse winkelpartners. Die zijn vaak gelegen in bestemmingen die populair zijn bij de Chinese toeristen als Singapore, Maleisië en Thailand. Alipay mikt dus nu op 1 miljoen medewerkende buitenlandse winkels op drie jaar tijd.
Dit betaalsysteem staat in principe los van de onlinewinkels die zich op de site van Alibaba bevinden. Ook in België en buurlanden wil Alibaba bedrijven lokken om hun producten via zijn online verkoopplatformen in China te verkopen. Ons komt ter ore dat de ICBC-bank eveneens Belgische bedrijven via hun online winkel probeert te lokken voor kosten die een vijfde bedragen van die via Alibaba. Vorige week was Tony Qiu van webwinkel JD.com in Frankrijk om er zijn strategie te verhelderen die gericht is op de Franse KMO’s.
Bron : SCMP

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *