Twee Amerikaanse propagandazenders gaan samen een nieuw medium opzetten dat zich speciaal op jonge Chinezen richt.
Voice of America (VOA) en Radio Free Asia (RFA) zijn traditionele op het buitenland gerichte propagandazenders van de Amerikaanse regering. Ze gaan samen een nieuwe dienst oprichten die Global Mandarin zal heten.
Het doelpubliek zijn jonge Chinezen. Het initiatief is een antwoord op de opkomst van China en de toenemende soft power van dat land. Dat meldt Asiatimes, een digitaal dagblad uit Hongkong, op basis van interne memo’s en advertenties voor aanwervingen.
Global Mandarin zou een jaarbudget krijgen tussen 5 en 10 miljoen dollar voor het eerste jaar, en dat kan het tweede jaar nog stijgen. De inhoud van het programma zal gericht zijn op jonge Chinezen waar ook ter wereld. Het zal zeven dagen per week 24 uur per dag actief zijn op de sociale media, het internet, radio, TV en video kanalen. Het zal gebruik maken van de middelen van verschillende door de Amerikaanse overheid gefinancierde media om te kunnen focussen op de ontwikkeling van ‘platform gebaseerde inhoud’ in het Chinees.
Reorganisatie van het propagandabeleid
In 2017 werden VOA, RFA en andere propagandamedia onder de leiding van een nieuwe dienst, de US Agency for Global Media, geplaatst. Die heeft als missie ‘mensen overal in de wereld te informeren, tot actie aan te sporen en met elkaar in contact te brengen om de vrijheid en de democratie te ondersteunen’. VOA streeft naar een imago als correcte informatieve zender, terwijl RFA meer agressieve propaganda gebruikt, recentelijk nog rond Xinjiang.
Volgens een intern memo gaan VOA en RFA stapsgewijs het nieuwe ‘digitale merk’ uitbouwen als antwoord op de media van de Chinese Volksrepubliek, ‘die de Chinese versie van de gebeurtenissen, de Chinese waarden en valse informatie verspreiden’.
De US Agency for Global Media weigert commentaar op de gelekte informatie. Het is onduidelijk waarin het nieuwe programma zal verschillen van de huidige programma’s in het Chinees, hoe het over de Chinese firewall China wil binnen geraken, hoeveel medewerkers het zal hebben, welke rol VOA en RFA in het project zullen spelen, en hoe het juist ‘vrijheid en democratie’ zal promoten.
Volgens het intern memo zal Global Mandarin meer focussen op de Chinese taalgroep wereldwijd dan op China als land. Daarmee loopt het in de sporen van andere nieuwe media uit de groep , zoals Current Time (in het Russisch) en VOA 365 (in het Perzisch) die zich ook eerder op jongeren richten en veel gebruik maken van sociale media.
Globale oorlog voor invloed
Volgens het jaarverslag van de US Agency for Global Media bedroeg het aantal Chinezen dat in 2018 wekelijks afstemde op VOA of RFA 65,4 miljoen, een toename met 6%. Dat aantal piekt bij belangrijke gebeurtenissen in Hongkong, Taiwan of Xinjiang, die in de Chinese media niet of nauwelijks vermeld worden.
Asiatimes beweert – zonder bronvermelding- dat de Chinese regering sinds 2009 al 6,6 miljard dollar uitgegeven heeft aan propaganda. Chinese media zijn actief in 140 landen in minstens 65 talen, ook op sociale media die in China niet toegelaten worden.
USC (University of South California) en Portland consultancy stellen jaarlijks een Soft Power 30 index op. In 2016 stonden de VS nog nummer één, doch sinds de komst van president Trump zijn ze weggezakt naar de vijfde plaats. China staat op de 27ste plaats.
Een rapport van het Amerikaanse Freedom House, een organisatie die opkomt ‘voor de expansie van democratie en vrijheid in de wereld’ in juni legt de band met de handels- en economische oorlog tegen China. Chinese media zouden vorig jaar geprobeerd hebben Amerikaanse boeren op te zetten tegen de handelsmaatregelen van president Trump. Volgens Freedom House woedt er niets minder dan een globale oorlog voor invloed, met vertakkingen in Afrika, Latijns-Amerika en Zuidoost Azië.
Europa wordt daarbij niet vermeld. Nochtans wordt ook Europa sinds het uitbreken van de Amerikaanse economische oorlog tegen China overspoeld met negatieve berichten.
Bron: Asiatimes