Het financieel filiaal van de groep Alibaba Ant dat 159 miljard $ waard is, wil op de Shanghai Star Market en op de beurs van Hongkong genoteerd worden en laat dus New York links liggen. Een gelijktijdige notering in Shanghai en Hongkong is de eerste van een privébedrijf hoewel het proces 9 maanden kan duren.
Alibaba richtte in 2004 zijn betaaldienst Alipay op opdat de klanten op het e-commerce platform Taobao zouden kunnen betalen. Later werd Alipay afgesplitst in de aparte firma Ant Financial. Zopas heeft het zich omgedoopt in gewoonAnt. Het te New York beursgenoteerde Alibaba bezit 33% van de Ant-aandelen en lanceerde een tweede beursgang te Hongkong die 13 miljard $ opbracht, meteen de succesvolste beursgang van het jaar. Samen met zijn partners bedient Ant wereldwijd één miljard klanten.
Maandag maakte CEO Eric Jing bekend dat zijn groep zowel op de STAR-markt van Shanghai als op de beurs van Hongkong wil genoteerd worden. Insiders menen dat door de beursgangen de Ant Group 200 miljard $ waard kan worden, meer dan de China Construction Bank en bijna zo veel als de Bank of America. Eric Jing beklemtoont dat innovatieve maatregelen door de Star-markt en door de beurs van Hongkong de deur geopend hebben voor wereldwijde investeerders. Zowel de STAR markt als de beurs van Hongkong hebben het initiatief al verwelkomd. De gelijktijdige notering op de twee beurzen is de eerste van een privé bedrijf.
Gehoopt wordt om met de fondsen de digitalisering van de diensten in China op te drijven. Toch zou het totale proces zes tot negen maanden in beslag kunnen nemen. De grootste concurrent van Alipay is de financiële arm van Tencents WeChat. Alipay en Tenpay hebben een duopolie met een omzet van 8300 miljard $ en 90%. van de Chinese markt mobiele betaalmarkt. Gedigitaliseerde diensten stonden het afgelopen boekjaar in voor de helft van Ants omzet en dit ook met vermogensbeheer, micro-financiering en verzekeringen. De groep wil dat binnen 5 jaar 80% van de omzet komt uit B2B-diensten. Daartoe wil Ant Alipay openen tot een online ecosysteem met 50.000 onafhankelijke software verkopers die 40 miljoen verkopers helpen digitaal upgraden.
Bronnen : SCMP, Yahoo Finance