Apple-topman Cook is weer in China en deed er mooie beloften zoals het opzetten van een O&O-centrum en volledige recycling van afval in zijn 14 Chinese fabrieken. De beloften komen er op het ogenblik dat de iPad is teruggevallen tot de vijfde plaats bij de verkochte smartphones, terwijl ook Xiaomi een dreun heeft gekregen.
Apple-CEO Tim Cook is voor de tweede maal in vier maanden op bezoek in China. China wordt immers een afzetmarkt van doorslaggevend belang voor Apple. Recente cijfers geven echter aan dat de Chinese merken komen opzetten. Cook beloofde aan vicepremier Zhang Gaoli dat hij in China tegen het jaareinde Apple’s eerste onderzoek- en ontwikkelingscentrum voor Azië wil bouwen. In zijn gesprek met Chinese ontwikkelaars van Apple’s iOS 10 systeem lieten die apps zien die compatibel zijn met Apple’s digitale assistent Siri. Cook beloofde hen dat Siri de Chinese cultuur bestudeert en hij benadrukte ook het belang van iMessage dat over een klavier beschikt met gemengd Engels-Chinese input. Woensdag kondigde Apple nog aan dat het voortaan ook in zijn 14 Chinese fabrieken groener zal werken. Dit wil om te beginnen zeggen: volledige recycling en nul afval. Vervolgens zal tegen 2018 bij de 346 toeleveranciers overgeschakeld worden naar hernieuwbare energieën. Toeleveraar Lens is de eerste die overschakelt op zonne- en windenergie. Tegen 2018 zal Foxconn die de producten van Apple vervaardigt voor 400 MW aan PV-projecten bouwen
Cijfers
Intussen zijn de verkoopcijfers van het tweede kwartaal bekend. Zowel bij Apple als bij Xiaomi ging de verkoop achteruit met zowat een derde. Tezelfdertijd groeide de verkoop van de Chinese merken Oppo met 127% en Vivo met 74%, IDC-cijfers. De Chinese smartphonemarkt groeide tijdens Q2 nog met 4,6% op jaarbasis. Xiaomi maakte voorheen geen publiciteit, maar is daar op teruggekomen. Concurrent Oppo huurt bekende vedetten in voor de reclame, maar de vraag is of de vooruitgang duurzaam is. Dat de Chinese merken oprukken valt af te leiden uit het feit dat ze de top 4 plaatsen bezetten tijdens Q2 en dit met 56% marktaandeel. Huawei leidt de dans met 17,2% gevolgd door Oppo (15,2%),Vivo (13,2%), Xiaomi (9,5%) en Apple (7,8%). Toch groeide ook Huawei maar met een derde van de vooruitgang tijdens Q1
Ook hoera
De kwartaalcijfers lieten nog een succes zien bij Tencent. De chat-gigant zag zijn omzet met 52% stijgen tijdens Q2 en dit heeft te maken met een sterke stijging (39%) van inkomsten uit online spellen en publiciteit. Merkwaardig is dat Tencent dat nu 247 miljard dollar waard is, Alibaba, dat er 238 miljard waard is, inhaalt.
De kwartaalcijfers bij Lenovo vertoonden een gemengd karakter: in de verklaring van de beurs van Hongkong staat dat de winst steeg van 105 miljoen dollar vorig jaar tot 173 miljoen dollar nu. De omzet daalde met 6% maar was beter dan analisten hadden voorspeld. Lenovo plant binnenkort de Phab 2 Pro op de markt te brengen die het mogelijk maakt ‘Pokemon Go’ te spelen gebaseerd op ‘augmented reality’-technologie.
Bronnen: China Daily, SCMP, FT