De 10 jaar geleden gelanceerde Zijderoutes gaan in de toekomst een meer groene, technologische en digitale weg op. Dit sluit nauw aan bij de prioriteiten die Saoedi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten zich gesteld hebben. We gaan na hoe dit in de praktijk uitpakt.
Het stond in de sterren geschreven. Na 10 jaar zijderoutes heeft China haar actieplan voorgesteld voor de ontwikkeling van de Nieuwe zijderoutes het volgend decennium. Naast het benadrukken van beleidscoördinatie, infrastructuurverbindingen, onbelemmerde handel, financiële integratie en intermenselijke banden voegde het nieuwe plan dat op 24/11 bekend werd nieuwe werkterreinen toe. Daarbij behoren groene ontwikkeling, nieuwe vormen en modellen van digitale samenwerking, technologische innovatie en internationale samenwerking op het gebied van de gezondheidszorg.
Het nieuwe actieplan richt zich ook op het bevorderen van de organische integratie van handel en de nieuwste technologieën, waaronder internet, Internet of Things, big data, kunstmatige intelligentie (AI) en blockchain. De voorstelling op de persconferentie stelde dat in de toekomst ook het meer duurzaam maken van de industriële en bevoorradingsketen prioritair worden naast het uitbreiden van de vrijhandelsovereenkomsten. Ook op de China-GCC (Gulf Cooperatiipon Council) Economic and Trade Ministers’ Meeting in oktober werd gesteld: ‘We zullen de energietransformatie actief bevorderen en voortdurend schone energieën ontketenen, zoals fotovoltaïsche energie, windenergie, kernenergie, waterstof en biomassa, evenals het samenwerkingspotentieel van NEV-industrieën zoals energiebatterijen en slimme oplaadpalen’. Volgens CEO van Investcorp Hazem Ben-Gacem is de Gulf Cooperation Council overigens een van de grootste -begunstigden van BRI.
Saoedi-Arabië
De bijgestuurde BRI-prioriteiten komen eveneens goed overeen met de Saudi Vision 2030 die gericht is op nieuwe grenstechnologieën, economische transformatie en andere terreinen. Ze omvatten cloud computing, fintech, AI, nieuwe energie, internet of things, slimme steden en medische wetenschappen.
In Saoedi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten nemen slimme logistieke robots van Chinese makelij magazijnen over, waarbij ze automatisch stukken goederen verwerken en sorteren. In Dubai patrouilleren gezamenlijk gebouwde robots de stedelijke winkelcomplexen en grote warenhuizen. Het in China gevestigde SenseTime heeft een deal gesloten met Saudi Company for Artificial Intelligence (SCAI) om gezamenlijk een ultramodern AI-lab te bouwen in Saoedi-Arabië dat lokale high-end AI-talenten opleidt en het AI-tech-ecosysteem van het land bevordert.
Voorzitter Abunayyan van Saudi ACWA Power Company merkt op dat op dat Chinese bedrijven op het gebied van nieuwe energie en ontzilting van zeewater waardevolle ervaringen hebben gedeeld en hebben bijgedragen aan het verbeteren van de bouw- en exploitatiecapaciteit van ACWA Power. Zijn bedrijf kon tijdens het derde ‘Belt and Road Forum’ diverse samenwerkingscontracten met Chinese bedrijven tekenen en hij kijkt uit naar een vruchtbare wederzijdse samenwerking. Het Chinese bedrijf van PV-apparatuur GCL Technology Holdings kondigde in september aan dat gesprekken voor de opening van een fabriek in het land zich al in een ver gevorderd stadium bevonden: het zou polysilicium produceren en 120.000 ton groene waterstof per jaar..
Tijdens het eerste semester van 2023 kreeg Saoedi-Arabië qua bouw onder 45 landen het hoogste volume met $3,8 miljard, gevolgd door Tanzania met $2,8 miljard en de VAE met 1,2 miljard, aldus het Green Finance & Development Center van de Fudan University. In de energiesector kreeg Saoedi-Arabië $1,5 miljard gevolgd door Qatar met $1,4 miljard, zij het ver na Indonesië met $5,6 miljard en Peru $2,9 miljard. De Chinese betrokkenheid bij de GCC via BRI nam in 2022 met 244 % toe tot $ 9,3 miljard waarvan meer dan de helft voor Saoedi-Arabië. Met $ 5,5 miljard die in Saoedi-Arabië werd gepompt, werd het koninkrijk in 2022 het op een na belangrijkste land voor de BRI na Hongarije. Het grootste gefinancierde project in de GCC dat jaar was een gaspijpleidingovereenkomst ter waarde van $4,7 miljard met Saudi Aramco.
In totaal breidden de landen uit het Midden-Oosten hun samenwerking met China uit en ontvingen ze in 2022 ongeveer 23 % van de Chinese BRI-betrokkenheid, een stijging ten opzichte van 16,5 % in 2021. Bij een van de grootste deals werd het Silk Road Fund onderdeel van een internationaal consortium dat voor $ 15,5 miljard een belang van 49 % in de dochteronderneming voor gaspijpleidingen van Saudi Aramco kocht. Uit statistieken van Essence Securities blijkt dat er meer dan 160 grote Chinese bedrijven zaken doen in Saoedi-Arabië op gebieden als spoorwegen, woningbouw, havens, elektriciteitscentrales en communicatie..
V A Emiraten
Het voormalig hoofd van de strategiedivisie van Abu Dhabi National Oil Ebrahim Hashem zegt dat de economische visie van de VAE in lijn is met de richting van de BRI. ‘De prestaties van China op het gebied van technologie, innovatie, ruimteverkenning, kernenergie, hernieuwbare energiebronnen, EV’s en op vele andere gebieden het tot een aantrekkelijke strategische partner maken voor de VAE’. Ook de Verenigde Arabische Emiraten hebben met ‘We the UAE 2031‘ een plan dat de ontwikkeling tijdens dit decennium zal leiden, onder meer ook de digitale infrastructuur. In 2021 waren de VAE de belangrijkste handelspartner in de GCC.
Volgens commercieel directeur Fatima Al Hammadi bij Economic Cities & Free Zones van de AD Ports Group kan de VAE samenwerking met China de capaciteit van haar land verbeteren qua maakwerk, handel en verbindingen. Een groot partnerschap is de China-UAE Industrial Capacity Cooperation Demonstration Zone (ICCDZ) die naast de overdracht van kennis en technologie de economie heeft gediversifieerd en afgestemd op de wereldwijde trends in innovatie en duurzaamheid. De ICCDZ is gericht op 5 nijverheidssectoren: metalen en geavanceerde productie, aardolieapparatuur en technische diensten, bouwmaterialen en woninginrichting, hernieuwbare energie en milieutechnologie, en elektrische voertuigen en zware machines. Momenteel zijn er 26 Chinese projecten in Kezad en dit met totale beloofde investeringen van $545 miljoen.
Huawei VAE CEO Liu Jiawei zegt dat de digitale economie ook voor de VAE almaar belangrijker wordt., Zijn firma werkt zowel samen met de administratie als met de ondernemingen. In 2022 had Huawei een samenwerking met 11 landelijke universiteiten en heeft zo 5000 studenten opgeleid door on site training.
De VAE beschikt over geavanceerde logistieke capaciteiten met zijn ultramoderne luchthavens en internationale havens, die nu worden geclassificeerd als de grootste container afhandelaars in het Midden-Oosten. In het licht van dit concurrentievoordeel van de VAE zal het BRI zijn capaciteit en positie als mondiaal centrum voor goederenhandel en logistieke diensten versterken evenals zijn positie als strategisch contactpunt tussen Azië, Europa en Afrika. Uit gegevens voor de eerste helft van 2023 blijkt dat de waarde van de niet-oliehandel van de VAE met BRI-landen $ 305 miljard dollar bedroeg, wat bijdroeg aan 90 % van de VAE niet-oliehandel in die periode en een groei betekende met ruim 13 % vergeleken met H1 2022.
Kortom zowel Saoedi-Arabië als de Verenigde Arabische Emiraten versterken maar wat graag de banden met China omdat het land hen helpt over te schakelen naar een meer gediversifieerde economie na het petroleumtijdperk.