Arthouse films en documentaires van hoog niveau, die meestal geen kans krijgen op vertoning in grote commerciële filmzalen, hebben vooruitzichten op beterschap in China.
Arthouse films zijn films die te weinig aantrekkelijk voor een groot publiek lijken en dus in commerciële cinemaketens zelden getoond worden. Nochtans zijn ze soms erg artistiek en goed, dikwijls zijn ze van jonge regisseurs en gemaakt met een klein budget. Ook documentaires van hoog niveau worden soms te moeilijk geacht voor een groot publiek.
Vorige week is in Beijing een akkoord afgesloten tussen Elemeet, een verdeelplatform dat een beperkte release van ‘speciale’ films promoot, en iQiYi, een van de grootste Chinese online streaming platformen. Ze gaan samen meer mogelijkheden creëren om zowel online als offline films te tonen van beloftevolle jonge filmmakers.
Wu Feiyue, de CEO van Elemeet, stelt vast dat veel jonge filmmakers, zelfs diegenen die al uitblonken op filmfestivals, niet over de middelen beschikken om hun films te verdelen en er publiciteit voor te maken. Dat probleem stelt zich zowel voor arthouse films als voor documentaires.
Practische start
Elemeet en iQiYi gaan samen producties van hoog niveau uitkiezen en er een aangepast verdeelplan voor uitwerken. Filmstudio Factory Gate Films en FIRST International Film Festival, de twee belangrijkste platformen die jonge Chinese filmmakers ondersteunen met materiële middelen, zullen ook meewerken.
De eerste film die een boost krijgt door het nieuwe akkoord is ‘Tough Out’, een toegejuichte documentaire over een groep probleemkinderen die de betekenis van van leven ontdekken door samen baseball te spelen. ‘Tough Out’ won de prijs van beste documentaire op het 2020 FIRST International Film Festival. Vanaf december gaat hij in heel het land in première in de cinemazalen. Douban, de grootste Chinese website voor film- en tv-kritiek noemt het de beste Chinese film dit jaar.
Bron: People’s Daily.