Australisch Paviljoen op Expo 2010

Het Australisch paviljoen heeft als thema ‘De uitdagingen beheersen: Australische slimme oplossingen voor onze stedelijke toekomst’. Doorheen drie subthema’s, namelijk ‘Reis’, ‘Ontdek’ en ‘Geniet’, leert de bezoeker allerlei wetenswaardigs over de Australische cultuur en het belang van innovatieve en duurzame stadsplanning.
expoaustrHet ontwerp voor het paviljoen van de firma Wood Marsh werd gekozen uit 12 architecturale inzendingen. Think!OTS heeft het concept voor binnenin geleverd. Van buitenaf bekeken doet de gewelfde okerrode wand denken aan de zandsteen van het Australisch binnenland en Ayers Rock, een bekende rotsformatie in Centraal-Australië. De wand bestaat uit speciaal bestendig staal waarvan de kleur verdiept naargelang de temperatuur en vochtigheid. De hoogte van het paviljoen bedraagt 20 meter. De oppervlakte is 4800 m² .
 Het bezoek begint in een atrium van drie verdiepingen dat naar de ingang leidt.  Het eerste deel ‘Reis’ laat de bezoekers toe de geschiedenis en identiteit van Australië te beleven. Je trekt zowel doorheen de geschiedenis als doorheen de 8 staten, waarbij duidelijk wordt hoe multicultureel de steden zijn. Dansers en luchtacrobaten veraangenamen vanaf het begin het wachten. Dit gedeelte toont over een gesloten helling van 160 meter vijf delen van de Australische geschiedenis vanaf de aboriginals in een landschap van 50.000 jaar geleden. Elke minuut passeren 80 personen over de helling. De muziek is van Dale Cornelius, die ook voor de Expo in Japan gekozen werd.
Het tweede deel ‘Ontdek’ toont een geavanceerde 9 minuten durende audiovisuele show waarin de uitdagingen en de duurzame oplossingen van Australië’s snel verstedelijkende landschap getoond worden in een rond auditorium met 1000 plaatsen en zes grote hdtv-schermen. Deze voorstelling toont de verschillende tegenstellingen in het land: zowel bijvoorbeeld tussen stedelijke en natuurlijke omgeving als tussen internationale en lokale handel.  expoaustra2
Het derde deel ‘Geniet’ loodst de bezoekers terug naar het atrium waar Australische producten en delicatessen worden aangeboden, terwijl kunstenaars een staaltje ten beste geven van Australisch cultureel kunnen. Er is ook een vipruimte van 250 m². Daarin zullen 290 events plaatsvinden, waar 15.000 personen mekaar zullen ontmoeten op seminaries e.d. De ruimte heeft een keuken en kan plaats bieden aan een honderdtal borden. Het geheel wordt gerund door 400 personeelsleden, waarvan de helft Australiërs en de helft Chinezen. Elk jaar bezoeken een half miljoen Chinezen Australië en China overtrof Nieuw-Zeeland en het Verenigd Koninkrijk als grootste bron van migranten naar Australië. Het budget van 57 miljoen $ dat aan de expo gespendeerd werd, is de grootste som die Australië ooit aan zoiets heeft uitgegeven. Anderzijds heeft China gedurende de laatste 18 maanden ook 40 miljard $ geïnvesteerd in Australië, wat ertoe heeft bijgedragen dat het land wat meer immuun is geworden voor de crisis.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *