President Obama heeft besloten bovenop de gewone invoerrechten gedurende drie jaar nog 35 % extra invoertaks te innen op autobanden uit China. Dit belangrijk dossier is erg controversieel, zowel in de Verenigde Staten als in China.
Alle grote Amerikaanse bandenproducenten vervaardigen hun goedkope banden in China en de duurdere soorten in de Verenigde Staten. Een derde van de Chinese bandenuitvoer vertrekt naar de VS. China heeft een twintigtal bandenfabrikanten, maar twee derden van de Chinese bandenuitvoer naar de VS gebeurt door vier grote Amerikaanse bandenproducenten. Zij zijn tevreden met die situatie en verzetten zich tegen de nieuwe invoerrechten. Amerikaanse vakbonden van de staalwerkers daarentegen zien in de toenemende invoer uit China, drie keer zoveel tussen 2004 en 2008, een bedreiging voor de tewerkstelling. Ze dienden klacht in bij het Amerikaanse Hof voor Internationale Handel, dat 55% extra taksen oplegde; wel nog te bevestigen door de president.
Obama stelde de beslissing zolang mogelijk uit en koos uiteindelijk voor de vakbonden. Zij het dat de 55% teruggebracht worden op 35 % nu , 30 % na één jaar, en 25 % na twee jaar. Zijn beslissing zou ook te maken hebben met de Amerikaanse binnenlandse politiek: Obama heeft de steun nodig van alle politici van de Democratische Partij om zijn hervorming van het gezondheidssysteem erdoor te krijgen.
De extra invoerrechten zijn volgens de VS toegestaan door de reglementen van de Wereldhandelsorganisatie. De VS hoeven daarbij zelfs niet te bewijzen dat China onder de marktprijs verkoopt. Bij de toetreding van China tot de Wereldhandelsorganisatie in 2002 legden de ontwikkelde landen een speciale ‘Chinaclausule’ op: die laat nog een aantal jaar toe de import van bepaalde producten uit China te ontmoedigen wanneer, door een plotse toename van die invoer, de binnenlandse productie ernstig verstoord wordt. President Bush heeft echter consequent elke klacht in dat kader verworpen.
Het Chinese Ministerie van Buitenlandse handel (MOFCOM) heeft al laten weten erg ontevreden te zijn over deze nieuwe Amerikaanse strategie en overweegt de maatregel toch voor de Wereldhandelsorganisatie aan te vechten. Bovendien gaat de beslissing volgens het MOFCOM in tegen het engagement van de laatste G20-bijeenkomst om het protectionisme te verwerpen. In China zelf zou de maatregel tot 100.000 jobs kunnen kosten en 1 miljard dollar verlies betekenen voor de bandenfabrikanten. De Chinese bandenindustrie heeft een brief naar Obama geschreven en overweegt in beroep te gaan bij het Amerikaanse Hof voor Internationale handel. China zou intussen onderzoeken of het zelf geen extra invoerrechten kan heffen op sommige Amerikaanse landbouwproducten of auto-onderdelen.
Tegenstanders van de maatregel, onder meer de vereniging van Amerikaanse bandenfabrikanten zelf, werpen ook op dat geen banen zullen gered worden in de VS, dat goedkope banden uit andere landen, vooral in Latijns-Amerika, zullen ingevoerd worden, en dat de verbruiker meer zal moeten betalen.