De Chinese autoproducenten bereiden ten volle energiezuinige wagens voor. De grootste autoproducent, SAIC, investeert 12 miljard yuan in onderzoek en ontwikkeling van hybride wagens. Tezelfdertijd plant SAIC in 2010 het op de markt brengen van een eigen energiezuinige wagen, de Roewe 750, die 20 % minder benzine verbruikt. De 12 miljard yuan voor onderzoek gaat naar 41 projecten.
Geely, een privéproducent uit Zhejiang, lanceerde een vijfjarenplan om vijf hybride wagens te ontwikkelen. Het hoopt op de verkoop van 10.000 hybride wagens in 2010. Daarnaast wil Geely binnen het jaar ook een elektrische wagen, de Geely Panda, op de markt brengen.
Dongfeng, China’s derde autoproducent, werkt samen met Detroit Electric voor het onderzoek, de ontwikkeling en de verkoop van elektrische voertuigen. Beide firma’s willen een joint venture opzetten die de betrokken technologie aanbiedt aan Dongfeng en andere producenten. Volgens een persbericht zou de wegens economische misdaden gevluchte ex-voorzitter van Brilliance Auto Holding bereid zijn 40 tot 45 miljard uit te trekken voor een productiebasis die 3 miljoen motoren en één miljoen auto’s aankan: hier ligt de klemtoon op energiezuinige wagens met minder uitlaat, waarbij het eerste model voor 2012 zou zijn.
In totaal zouden 30 producenten plannen hebben voor zuinige wagens, waaronder nog Chery en BYD. Voorlopig worden te grote investeringen vermeden omdat nog niet duidelijk is welke energievorm de wagen in de toekomst zal aandrijven. Experten denken dat in 2020 maar 10 % van het aantal Chinese wagens energiezuinig zal zijn. Frost & Sullivan China raamt dat de totale verkoop van hybride wagens in 2010 ongeveer 11.000 zal bedragen en dat dit aantal zal groeien tot 30.000 in 2012. De firma schat dat er in 2015 95.000 hybride wagens zullen zijn of 0,9 % van de totale markt passagierswagens.
Bron: Volksdagblad
Lees ook: Reeds 10 verschillende energiezuinige auto’s goedgekeurd (15/05/2009)