Op 18 april is het autosalon van Shanghai voor het eerst sinds 2020 op volledige grootte geopend. De klemtoon bij de nieuwe modellen ligt op elektrische wagens. In deze technologie blijken Chinese merken sterker dan de klassieke westerse merken; zelfs Tesla krijgt het moeilijk. Het aandeel van de brandstofmotor brokkelt af en daarmee ook de dominantie van buitenlandse merken.
Het 20ste Autosalon van Shanghai is geopend op 18 april. Het is het eerste grote autosalon daar sinds 2020. Het is ook het grootste van Azië, met 13 hallen, 36 hectaren tentoonstellingsoppervlakte, 1.000 deelnemende bedrijven uit 20 landen en ongeveer 1.500 tentoongestelde modellen.
Opvallend is de afwezigheid van Tesla. Op het salon in 2021 was er luidruchtig protest geweest van een Teslakoper die met klachten over een slecht functionerende wagen. Tesla verontschuldigde zich nadien publiek.
De verbrandingsmotor heeft afgedaan
Het thema voor dit jaar is ‘Een nieuw tijdvak voor de automobielindustrie aanpakken’. In de praktijk wil dit zeggen dat alle merken vooral hun beste elektrische modellen tonen, liefst met zelfsturende mogelijkheden en allerlei gadgets. Er worden meer dan een dozijn volledig nieuwe modellen gelanceerd.
De Chinese automarkt is de grootste ter wereld, met een verkoop van ongeveer 23,6 miljoen voertuigen in 2022. Daarvan waren er 7 miljoen -30% van het totaal- elektrisch of hybride. Er waren 5,4 miljoen zuiver elektrische voertuigen, wat twee derden van de wereldverkoop uitmaakte.
Voor 2023 voorziet men een verdere stijging van de elektrische voertuigen met 30%. In het eerste trimester steeg de verkoop van elektrische voertuigen met 14,4%, die van hybriden met 75%.
De interesse in benzineauto’s bij het Chinese publiek neemt snel af. De overheid heeft lang de aankoop van elektrische auto’s gesubsidieerd maar dat is een aflopend verhaal. Nu werkt een ander mechanisme: de producenten zijn verplicht quota’s aan elektrische voertuigen te halen. Daardoor is een zeer concurrentiële markt ontstaan, waar veel producenten wedijveren met kwaliteit én met prijzen.
Chinese elektrische merken overtroeven buitenlandse
De Chinese automarkt wordt traditioneel gedomineerd door buitenlandse autobouwers die een betere technologie van klassieke verbrandingsmotoren hebben. In januari 2023 zaten er bij de top tien autoverkopers echter al vier Chinese, waaronder specialist elektrische voertuigen BYD op de tweede en Geely (eigenaar van Volvo) op de vijfde plaats. Ook de twee andere Chinese bedrijven in de top tien, Changan en Wuling, staan sterk in het elektrisch segment. Volkswagen en Toyota (eerste en derde) zagen hun voorsprong afbrokkelen.
Op het gebied van zuiver elektrische wagens is BYD wereldwijd intussen over Tesla gesprongen. In China zelf heeft het 40% van de markt, tegen 8,1% voor de nummer twee, Tesla. In de top tien in China staan verder nog zes Chinese bedrijven en enkel Volkswagen als klassiek buitenlands merk. Elektrische voertuigen zitten over het algemeen in het eerder dure marktsegment maar verschillende Chinese bedrijven bieden ook meer betaalbare modellen aan.
Door de toenemende concurrentiedruk en het dalend marktaandeel lanceerde Tesla in januari een prijzenslag, met verminderingen van 5 tot 15%. De andere merken moesten volgen. Elektrische voertuigen zijn in China een stuk goedkoper dan bij ons.
In elk geval blijkt uit de verkoopcijfers dat de Chinese merken van elektrische voertuigen een technologische voorsprong genomen hebben op de buitenlandse merken, met Tesla als uitzondering.
Volkswagen heeft op het salon aangekondigd dat het één miljard dollar gaat investeren in een technologisch ontwikkelingscentrum in China.
Nieuwigheden
Enkel voorbeelden van nieuw gelanceerde modellen: De Arcfox a-S van staatsbedrijf BAIC uit Bejijing, heeft een batterijradius van 708 km. De Volkswagen ID.7 heeft eveneens een acteradius van 700 km. BYD toont de Yangwang U9, een luxewagen die een miljoen yuan (133.000 euro) zal kosten; met een versnelling van nul tot honderd km/h in twee seconden zal deze wagen eerder als een raket aanvoelen. BMW toont twee nieuwe modellen, de i7M70L en de XM Red Label. Maserati toont voor het eerst een model waarin de Ferrari-motor vervangen is door een elektrisch exemplaar. Nog nieuwe modellen komen van Nio, dat met Tesla concurreert voor de duurdere modellen, en van Maybach (Mercedes Benz). Toyota dat elders zweert bij hybride technologie lanceert twee elektrische modellen en Honda toont een prototype voor een nieuw elektrisch merk speciaal voor de Chinese markt.
Internationale appreciatie
De vooruitgang van de Chinese merken blijft niet beperkt tot China. De China Passenger Car Association verwacht dit jaar een uitvoer van 4 miljoen voertuigen. Sommige bedrijfsleiders voorspellen zelfs 4,5 miljoen wagens, en dan wordt China de grootste uitvoerder, vóór Japan.
Vorig jaar zijn 3,11 miljoen wagens uitgevoerd. De Japanse uitvoer daalde 8% in 2022, tot 3,5 miljoen.In januari-februari dit jaar zijn 301.000 Chinese wagens naar het buitenland verscheept, 30% meer dan een jaar eerder. Japan bleef steken op 256.000, een daling met 4,9%.
Specifiek voor Europa worden twee duurdere modellen van Zeekr (een submerk van Geely) aangekondigd. Nio, dat pas van start gegaan is in Europa, met de verkoop van 500 wagens in 2022, gaat zijn aanwezigheid sterk uitbtreiden en meer inspanningen doen om de software aan het Europese publiek aan te passen.
Bronnen: Xinhua, South China Morning Post, Reuters, AP, Yahoo Finance, De Standaard