Na 6 onderhandelingsrondes is Thailand het ermee eens dat China de spoorweg tussen Kunming en Bangkok aanlegt. Ook Indonesië wil een een sneller spoor tussen Jakarta en Bandung laten aanleggen door Japan of China. Andere Aziatische landen zijn van plan te volgen.
China en Thailand zijn van plan om begin september het intergouvernementeel akkoord te tekenen over de aanleg van een dubbel spoor van Kunming via Laos, Bangkok tot Zuid Thailand. De eerste spadesteek van het project wordt verwacht tegen eind oktober, aldus algemeen manager Zhu Xijun van de Southeast Asia Company van China Railway Construction Corporation. De geplande China-Thailand spoorlijn in Thailand is 867 km lang en de treinen zullen 180 km/uur rijden, wat lager is dan de eerst geplande 250 km/uur. China had naar verluidt aangedrongen op een geringere snelheid omdat dan ook vracht langs de lijn kan worden vervoerd. De eerste fase verbindt de Thaise steden Kaeng Khoi en Bangkok. In totaal zijn er 4 fases met in totaal 800 km lengte. Zhu Xijun verwacht dat het Thais project verwezenlijkt wordt op drie jaar tijd. De prijs voor een kaartje tussen Kunming en Bangkok zou 700 yuan bedragen wat tussen de helft en een derde is van een vliegtuigticket. Verwacht wordt dat de lijn jaarlijks twee miljoen bijkomende Chinese toeristen zal vervoeren.
Eind juli was de Thaise transportminister Prajin Juntong ook in buurland Laos dat zich volledig inschrijft in het project: ook in Laos wordt 417 km spoor aangelegd en de aanleg van dit gedeelte zou 5 jaar in beslag nemen. Daardoor wordt Thailand de transport hub van de ASEAN landen. Later zou de lijn ook zuidwaarts naar Maleisië en Singapore doorgetrokken worden. Een Zuid-Koreaanse firma heeft van de regering in Vientiane de opdracht gekregen een haalbaarheidsstudie te maken voor een spoorweg tussen Laos en Vietnam.
Indonesië
In Indonesië flakkert de concurrentie in volle hevigheid op om er de eerste SST-lijn aan te leggen. Op 26 augustus stuurde Japan speciale gezant Hiroto Izumi om president Widodo om te praten met de laatste Japanse voorstellen. Deze houden onder meer een lening van $6,2 miljard met 40 jarige looptijd tegen 0,1% intrestvoet met een gratieperiode van 10 jaar. Het Chinese voorstel was een lening van $ 5,5 miljard met 50 jaar looptijd tegen 2 % intrest.
De Japanse gezant beloofde ook steun bij scheepsherstelling in Oost-Indonesië, meer samenwerking qua maritieme veiligheid -vooral rond de straat van Malakka- en mogelijk toekomstige samenwerking in maritieme ontwikkeling. China stelde voor om ook langs de SST-lijn 8 treinstations te bouwen terwijl de treinen 350 km/u zouden rijden, sneller dan de 330 km/u van de Japanse treinen. China beloofde de bouw te kunnen afwerken in 2019 indien de werken volgende maand zouden beginnen, terwijl Japan belooft dat de treinen zouden rijden tegen 2024. De eerste SST-lijn loopt tussen de hoofdstad Jakarta en de stad Bandung, is 150 km lang en overbrugt de afstand in nauwelijks 36 minuten in plaats van in 2u30 nu.
De Indonesische regering heeft de Boston Consulting Group aangesteld om een algemene beoordeling te maken voor de uiteindelijke beslissing valt. China heeft Indonesië gewaarschuwd dat het Japanse systeem niet compatibel is met internationale standaarden, terwijl het Chinese wel verenigbaar is met apparatuur van Alstom, Siemens en Bombardier. Daartegenover speelt Japan het argument uit dat haar systeem erg veilig is. Momenteel heeft China voor 16.000 km snel spoor en dat is zesmaal meer dan het Japanse. Hoewel de lijn tussen Jakarta en Bandung vooral tijdens het weekend gebruikt wordt, is de winnaar van het duel quasi zeker om later ook andere trajecten te mogen aanleggen. ven, meer evenwicht wil brengen in zijn buitenlandse betrekkingen met de twee grootste Aziatische machten.
De uiteindelijke beslissing is dat het land geen super snelle trein nodig heeft, maar een lijn aan gemiddelde snelheid die maar 11 minuten trager zal zijn en 40 % minder zal kosten. Zowel Japan als China zullen gevraagd worden nieuwe voorstellen daarover in te dienen en een werkgroep wel al gevormd die de voorwaarden zal uitwerken.
India e.a.
India dat nog helemaal geen snelspoor heeft, laat ook Japan en China concurreren om het beste voorstel te doen. De Indische spoorwegen hebben 9 corridors uitgetekend voor SST-lijnen. De Japanners zouden de eerste supersnelle lijn tussen Mumbai en Ahmedabad mogen aanleggen die klaar zou zijn tegen 2023 waarbij de 538 km zou afgelegd worden in 2 uur i.p.v. 8 uur nu. China argumenteert dat het dit goedkoper kan en liet al interesse blijken voor de corridors Chennai-Bangalore en Bangalore-Mumbai. China en India zijn het eens over de aanleg van een korter traject van Chennai tot Bengaluru. De aanleg van de SST-lijnen in India verloopt via het PPP-model (privaat publiek partnerschap) en in de praktijk komt dit neer op een groot belang in de kostenfactor die goed ligt bij de Chinezen.
Recentelijk heeft de Vietnamese eerste minister Nguyen Tan Dang de goedkeuring verleend opdat tegen 2030 een Noord-Zuid treinlijn aangelegd wordt met stellen die 200 km/uur rijden.
Cambodja heeft China Railway aangesproken om een lijn van 400 km aan te leggen tussen een staalfabriek in een noordelijke provincie naar een voorgestelde haven in het zuidelijke Koh Kong en dit prijskaartje bedraagt $ 10 miljard.
Bronnen: en.ce.cn, wantchinatimes, http://qz.com, Bangkok Post, http://indianexpress.com, SCMP