Google vicepresident en CEO voor Groot-China John Liu gooit de handdoek in de ring. Hij stapt op nadat hij Google vervoegde in 2008. Hij wordt vervangen door de directeur Europa Scott Beaumont. Google staat maar op de vijfde plaats in China’s zoekmarkt .
Liu kwam bij Google in 2008 als opvolger van Lee Kai die in september 2009 aftrad als hoofd van Google China. Drie maand later beschuldigde Google de regering ervan zijn servers te hacken. In maart 2010 besliste het bedrijf om alle zoekfuncties door te sturen naar Hongkong. Sindsdien daalde het aandeel van Google in de Chinese zoekmarkt van meer dan 30 % toen, naar nog 2,33 % nu. Die informatie is afkomstig van de Chinese data firma CNZZ. Daarmee komt het niet enkel na Baidu met zijn 80 %, maar ook na 360, Sogou en Soso. Volgens directeur Mark Natkin van Marbridge Consulting heeft de beslissing tot het doorsturen van het zoekverkeer naar Hongkong de perspectieven duidelijk verminderd. Anderzijds beweert Natkin dat het Android operating systeem (Google) weliswaar geïnstalleerd is op 69 % van alle gsm’s in China, maar dit zou te weinig geld opbrengen. Google Ads is winstgevender.
Blijkbaar hebben buitenlandse bedrijven het moeilijk om zich aan te passen aan de business-omgeving van de snel evoluerende Chinese cyberspace. Voeg daarbij de druk van marktleider Baidu en het is duidelijk dat Liu het niet gemakkelijk had. De concurrentie maakt heel snelle beslissingen noodzakelijk. Hoewel buitenlandse bedrijven goed zijn in technologie, zijn ze niet zo snel in nieuwe zoekdiensten zoals treintickets voor het Chinese Nieuwjaar. Men ziet dus niet hoe opvolger Scott Beaumont -iemand zonder China achtergrond of ervaring- het roer zou kunnen omgooien. Volgens vicedirecteur He Jianying van het China Centre for Information Industry Development zouden de revelaties van Edgard Snowden over de samenwerking tussen Google en de VS-regering niet echt de politiek van Beijing tegenover Google veranderen.
De stille trom waarmee Liu nu vertrekt, staat in elk geval in schril contrast tot de beslissing tot het uitvlaggen van het zoekverkeer naar Hongkong dat door elk medium werd uitgebazuind. De afgang van Google op Chinese bodem staat ook in contrast tot het dynamisme van Baidu dat deze week de grootste internetovername ooit deed in China: het kocht tegen 1,9 miljard $ 57 % van Net Dragons aandelen in 91 Wireless, een verdeler van applicaties voor Android en iOS-gsm’s en de overige aandelen van de gewone aandeelhouders als die daarmee instemmen. Het Waterloo van Google verhindert ook de groei van Internet on China niet: China telt nu 591 miljoen surfers, waarvan er 464 miljoen draadloos internetten. De groei vergeleken met een jaar geleden bedraagt 10 % en nu gebruikt 44 % van de bevolking internet, aldus China Internet Network Information Centre (CNNIC).
Bron: Reuters in SCMP, Shanghai Daily