Baidu mikt voluit op de verkoop van door de stem gestuurde speakers, zelfs al verliest ze er geld aan. Zowel Baidu, Alibaba als Tencent verkopen deze apparaten met verlies maar Baidu verkocht er in K2 al meer dan Alibaba of Google.
Baidu gelooft rotsvast dat na de smartphone de slimme speakers het hebbeding van de toekomst worden. Deze staan immers centraal in de beleving van de slimme huiskamer waarbij de stem de diverse slimme apparaten kan bevelen, zo legt Jing Kun ondervoorzitter Baidu uit in de Financial Times. Hoewel Baidu pas vorig jaar in april uitpakte met een overigens goedkoop slim klanktoestel, verkocht de Chinese gigant er tijdens het tweede kwartaal meer dan Alibaba en Google waardoor het wereldwijd onmiddellijk na Amazon op de tweede plaats komt te staan. Onderzoekfirma Canalys verwacht dat er in het derde kwartaal in China dubbel zo veel slimme luidsprekers verkocht worden als in de VS.
De top drie verkopers Alibaba, Baidu en Xiaomi verliezen echter alle op de verkoop van deze goedkope toestellen waarvan ze op een groot marktaandeel hopen. Terwijl bij Baidu de omzet van de afdeling slimme speakers met 44% steeg, stegen de kosten tezelfdertijd met 89%. Deze harde wedijver met lage prijzen om een groot marktaandeel heeft in de sector van de deelfietsen de bubbel al doen barsten. Jing (Baidu) hoopt echter langzaam zijn model te gelde te kunnen maken met abonnementen voor video, muziek, onderwijs en spellen.
Van deze speakers of klankzuilen is bekend dat ze dagelijks 20 tot 30 maal gebruikt worden en dit gedurende twee uur in totaal. Merkwaardig in China is de populariteit in de kleinere steden waar de gebruiker de speakers als een alternatief beschouwt voor muziekinstallatie of TV. Alibaba’s Tmall Genie maakt het mogelijk met de stem verbinding te maken met een Paypal account en stemherkenning te gebruiken om te betalen. Xiaomi promoot zijn speakers om allerlei toestellen thuis te controleren. Tencent’s Tingting hinkt wat achterop. De bedoeling is om aan WeChat een functie van stemassistentie toe te voegen. Naar verluidt beschikt Baidu over de meeste ontwikkelaars op dit vlak, speelt ze videoaanbod door van iQiyi en heeft een voordeel bij het brengen van nieuws en het antwoorden op gestelde vragen. Niettemin leveren deze mogelijkheden momenteel weinig omzet op. De markt zit nog in een pril stadium van het cultiveren van gewoonten en het uittesten. Hoe dit te gelde maken is voor later, zo besluit de Financial Times
Financial Times, Fortune, gsmarena