Beidou navigatiesysteem gaat wereldwijd.

China heeft de eerste twee van een reeks nieuwe Beidou satellieten gelanceerd. Die zullen het Beidou navigatiesysteem in staat stellen in 2020 wereldwijd diensten van hoog niveau aan te bieden. Het wordt zelfs beter dan GPS.

navigatiesysteemDe eerste Beidou satellieten zijn gelanceerd in 1994. Sinds 2000 werkt het navigatiesysteem op commerciële basis in China en sinds 2012 in een groot deel van Azië.
Nu zijn vanuit een basis in de provincie Sichuan twee Beidou3 satellieten gelanceerd met een Lange Mars 3B raket. De nieuwe satellieten bepalen de positie nauwkeuriger dan voorheen. De bedoeling is met dit soort satellieten de hele wereld te bereiken. Beidou3 is in staat de positie te bepalen tot op 2,5 meter, een prestatie vergelijkbaar met GPS. Het systeem zal compatibel zijn met andere navigatiesystemen.
Het systeem kan voor meer dan navigatie gebruikt worden. Men kan er ook heel precieze kaarten mee opstellen. Zo is het mogelijk verschuivingen van enkele millimeters van een gebouw te detecteren, bijvoorbeeld ten gevolge van een aardbeving. Sommige satellieten komen in een geostationaire omloopbaan, wat ze ook geschikt maakt voor telecommunicatie. De satellieten hebben een levensduur van minimum 10 jaar.

Beter dan GPS

Naast het Chinese Beidou en het Amerikaanse GPS is er nog het Russische GLONASS systeem. Het door vertraging geplaagde Europese GALILEO systeem zou in 2020 volledig moeten werken.
Beidou moet ook tegen 2020 de hele wereld bereiken met meer dan 30 satellieten. Het wordt een uitdaging die tijdig te produceren en te lanceren. Tegen einde 2018 moeten er al 18 gelanceerd zijn zodat alle landen langs het Belt and Road initiatief bediend kunnen worden.
Wanneer Beidou eenmaal wereldwijd ontplooid is kan het in bepaalde geografische zones betere navigatiedata bezorgen dan GPS. Het biedt ook actieve positionering: het biedt niet alleen de mogelijkheid de eigen positie te bepalen, maar ook op zoek te gaan naar iets. Bij rampen kan het commandocentrum op die manier volgen waar de reddingsploegen zich bevinden.
Door de grote nauwkeurigheid van het Beidou systeem wordt het mogelijk dat een smartphone zijn positie bepaalt zelfs wanneer in een tunnel of ondergrondse garage. Er zijn toepassingen in de luchtvaart, voor energienetten, voor de controle van hogesnelheidstreinen, zelfsturende voertuigen en artificiële intelligentie.
Naar schatting zou het Beidou navigatienetwerk in 2020 een omzet van 400 miljard yuan kunnen draaien. De grondcomponenten van het systeem (elektronische borden, antennes) zijn al in 70 landen verkocht.
Bronnen: People’s Daily, Global Times, Xinhua

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *