Beijing autosalon: 7/10 wagens op nieuwe energie uit China

Op de Beijing Auto Show zijn dit jaar van de 174 voertuigen op nieuwe energie, er 124 die vervaardigd zijn door Chinese bedrijven. De Chinese markt van deze ‘groene’ voertuigen groeit dubbel zo snel als in de VS.

Op de Autosalon van Beijing werden meer dan 1000 nieuwe modellen getoond. Daarvan zijn er 174 op basis van nieuwe energie: dus hybride wagens of elektrische. 124 van deze ‘groene’ wagens zijn door Chinese bedrijven vervaardigd wat neerkomt op 7 van de 10.
Vorig jaar werden in China 777.000 elektrische voertuigen verkocht en dat is 53% meer in vergelijking met 2016. Van de volgens de China Association Of Automobile Manufacturers  28,8 miljoen verkochte auto’s bedraagt dit 2,7%. Daarmee is China wereldleider.
De Chinese regering wil echter dat tegen 2020 elektrische voertuigen 12% uitmaken van de totaliteit aan verkochte wagens. Overigens ontbreekt het niet aan ambitieuze doelstellingen want tegen 2020 zou één op de twee nieuwe wagens in China ook ‘slim’ moeten zijn. BYD toonde op het autosalon alvast zijn slim en verbonden DiLink-systeem dat een open platform is. Byton liet er ook zijn superslimme wagen zien dat het al in Las Vegas had geshowd en volgend jaar in productie gaat. Peugeot Dongfeng kwam met een model op basis van het Alibaba operating system dat reageert op stemcommando’s. Het komt tijdens K3 op de markt.
In de Verenigde Staten blijven elektrische voertuigen een nichemarkt. Vorig jaar werden in de VS 200.000 elektrische wagens verkocht en dat was 1,2% van het totaal aan 17 miljoen verkochte voertuigen. Het groeiritme vertraagde in de VS echter van 37% in 2016 tot 24% in 2017;
Tijdens de autosalon te Beijing heeft Singulato Motor bekend gemaakt voor 3 miljard yuan nieuwe financiering te hebben gekregen.  Samen met het bestuur van Suzhou heeft het een fonds met 10 miljard opgericht om te investeren in domeinen als batterijen, engineering, AI…

Redenen

Lynk model dat in Gent zal vervaardigd

Een eerste reden waarom de groene wagens het goed doen is overheidssteun die behoorlijk kan oplopen. China wil immers zijn koolstofuitstoot beperken. Recentelijk werden toelagen voor voertuigen die bij 150 km. moeten opladen afgebouwd terwijl deze voor wagens die het 400 km uithouden na de oplaadbeurt zelfs groter werd.
De State Grid Corporation of China die hier bekend is wegens de Eandis-affaire, heeft eerder dit jaar beloofd om tegen 2020 120.000 publieke oplaadstations te zullen bouwen.
Ook de prijs speelt een rol: de meest populaire EVs kosten volgens analyst Toliver Ma bij Guotai Junan Securities tussen 80.000 en 100.000 yuan waardoor dit aantrekkelijk blijft voor kostenbewuste kopers.

Klassiek

Op het Autosalon heeft de grootste producent van (klassieke) wagens SAIC bekend gemaakt te Ningde (Fujian) te zijn begonnen met een assemblagefabriek die 5 miljard yuan zal kosten en jaarlijks 240.000 passagierswagens zal vervaardigen met het oog op export naar Zuidoost Azië. Er worden vooral de modellen MG en Roewe (alias Rover) geassembleerd, aldus de producent uit Shanghai.
SAIC zag vorig jaar zijn verkoop met 6,8% stijgen tot 6,7 miljoen stuks en dit groeiritme bedraagt het dubbele van de gemiddelde verkoopgroei. Vooral MG en Roewe stonden in de belangstelling want hun verkoop steeg vorig jaar met 62% en tijdens K1 hield hun groei aan met 54%.
Bron: SCMP

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *