Beijing-Shanghai weldra snelste hogesnelheidslijn ter wereld

Deze week is een nieuwe generatie hogesnelheidstreinen in gebruik genomen. Vanaf september zal China de snelste hogesnelheidslijn ter wereld hebben.

hogesnelheidslijnDe nieuwste generatie hogesnelheidstreinen heet Fuxing, te vertalen als ‘Verjonging’. Ze worden om te beginnen in gebruik genomen op de korte maar drukke lijnen in de regio Beijing-Tianjin-Hebei. De Chinese overheid wil deze regio als een geheel ontwikkelen. Daarbij spelen snelle verbindingen een belangrijke rol. De treinen gaan tien regionale steden op elkaar aansluiten: Beijing en Tianjin, en verder onder meer Shijiazhuang, Baoding en Xingtai in de provincie Hebei. De Fuxing treinen staan in voor 18% van de verbindingen tussen de twee megasteden Beijing en Tianjin. Die liggen niet zo ver van elkaar, zodat dagelijks pendelen tot de mogelijkheden zal behoren.
De Fuxing treinen zijn de opvolgers van de Hexie ‘Harmonie’ treinen. De Fuxing is volledig in China ontworpen en gebouwd. Hij rijdt 350 km/h en kan pieksnelheden tot 400 km/h aan. Hij is ruimer dan de Hexie, 17% energiezuiniger, is betrouwbaarder en heeft een langere levensduur (30 jaar in plaats van 20). In de trein vindt de reiziger stopcontacten, USB-poorten en Wifi. Er is een automatisch monitoring systeem, dat de trein doet vertragen en stoppen in geval van nood of abnormale omstandigheden.

Beter dan bij vorige poging

In de maanden juni en juli zijn al testritten gemaakt op de lijn Beijing-Shanghai. Die wordt dagelijks door een half miljoen personen gebruikt. Op deze lijn werd een maximumsnelheid van 350 km/h gehaald. Zes jaar geleden werd die snelheid op deze lijn al aangekondigd, maar na een ongeluk in Wenzhou in 2011 werd ze tot 250 á 300 km/h beperkt. Na het ongeluk werd er een onderzoek uitgevoerd. Daarbij kwam ernstige en wijd verspreide corruptie bij de spoorwegen aan het licht. Had die ook invloed op de veiligheid? Een aantal kaderleden werd veroordeeld. Twee directeuren kregen zelfs de doodstraf met uitstel. Behalve veiligheidsoverwegingen speelde ook het te hoge energieverbruik een rol bij de snelheidsbeperking.
Vanaf 21 september zal de Fuxing Beijing en Shanghai nu toch met een snelheid van 350 km/h in 4,5 uur verbinden. Het zal dan de snelste spoorlijn ter wereld zijn. De Fuxing heeft al meer dan 60.000 kilometer proef gereden op de lijn, verbruikt minder dan de Hexie en heeft betere veiligheidsvoorzieningen.
China heeft 22,000 kilometer hogesnelheidslijnen. Dat is ongeveer 60% van het totaal in de wereld.
Ongeveer een derde van het Chinese netwerk kan treinen tot 350 km/h laten rijden.
In China gebouwde hogesnelheidstreinen zijn verkocht aan Indonesië, Rusland, Iran en India. Ook de Fuxing heeft veel mogelijkheden. Het model kan aangepast worden aan diverse geografische en operationele situaties en is bestand tegen een extreem klimaat.

Staatsbedrijven in de markteconomie

Over de Fuxing was er een conflict tussen bouwer CRRC (de enige treinbouwer in China) en CRC, de Chinese spoorwegen. Beiden zijn staatsbedrijven, maar ze zijn zelf verantwoordelijk voor hun winst en verlies. CRC was altijd de grootste klant van CRRC; vorig jaar tekende het voor 46% van de omzet van CRRC. Maar CRC vond de Fuxing duur en vroeg 20% korting. Er is op de valreep een akkoord bereikt: CRC krijgt 5% korting en bestelt 500 Fuxing treinen. De betaling zal gespreid worden. Bovendien zal CRRC aan CRC hulp bieden om het onderhoud zelf te doen. Zo kan CRC besparen op onderhoudskosten en tijd. CRC zal de bevoorrechte partner van CRRC zijn wanneer nieuwe producten met speerpunttechnologie op de markt komen. Ze zullen gezamenlijk de intellectuele eigendomsrechten op de Fuxing beheren en technisch samenwerken met buitenlandse firma’s.
Bronnen:China Daily, Caixin, BBC.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *