Beijing, Tianjin, Shanghai: megapolen met verschillende prioriteiten

De grote steden pakken één voor één met de belangrijkste elementen van hun volgende vijfjarenplannen uit. In een vorig artikel hadden we het al over Shenzhen. Nu kijken we even naar wat op het jaarlijkse Volkscongres van Beijing, Tianjin en Shanghai verteld werd.

Haven Tianjin


Beijing belooft de problematiek van de leefbaarheid van de stad aan te pakken: de toenemende bevolking, het verkeer en de milieuvervuiling. De partijsecretaris van de stad verklaarde dat ondanks de verbijsterende groei van de infrastructuur de ontwikkeling van de stad nog steeds onevenwichtig, ongecoördineerd en niet duurzaam is.
In 2010 heeft de bevolking van Beijing  de 20 miljoen bereikt, terwijl de centrale regering in haar langetermijnplanning 18 miljoen in 2020 vooropgezet had. Men zal dus met alle middelen de migratie naar Beijing afremmen, en een versoepeling van de reglementering op dit vlak zit er niet in.
Een denkpiste om het verkeer te ontlasten is een aantal stedelijke functies te decentralizeren naar satellietsteden, maar men botst hier op de centrale administratieve functie als hoofdstad die veel verkeer meebrengt. In elk geval zijn opnieuw grootschalige infrastructuurwerken gepland: de metro wordt uitgebreid naar 661 kilometer, 100 kilometer meer dan eerst voorzien.  De subsidies voor het openbaar vervoer die nu al 14 miljard per jaar bedragen, worden nog opgetrokken.De recente zware beperkingen op het gebruik van privé-voertuigen blijven om het aantal voertuigen – nu al 4,8 miljoen- te beperken . Op korte termijn blijven de woningprijzen die uit de pan swingen een groot probleem; men zal dit verder te lijf gaan door strengere reglementering van de vastgoedmarkt en meer sociale woningen (200.000 alleen al in 2011) ; het verbod voor niet-Pekinezen om een huis te kopen blijft van kracht.
Tianjin is de bij ons minder bekende industriële megapool en zeehaven, tegenwoordig op een half uur met de SST uit Beijing te bereiken. De speerpunt van de ontwikkleing is de Tianjin Binhai Nieuwe Zone. Deze zone wordt soms bekeken als het jongere broertje van de  Pudong zone in Shanghai. Maar Binhai is vooral industrieel, en stak Pudong in 2010 voor het eerst voorbij qua bruto regionaal produkt. De stad Tianjin voorziet een ambitieuze gemiddelde jaarlijkse groei van 12% gedurende het nieuwe vijfjarenplan, en dit vooral dank zij de verwachte groei van Binhai. In 2010 droeg Binhai al 55% bij tot het bruto regionaal product van de hele stad. In Binhai worden gedurende vijf jaar investeringen verwacht ten bedrage van 1500 miljard yuan .De groei wordt gefocust op drie sectoren die internationaal leidinggevend moeten zijn: ruimte- en luchtvaart, petrochemie, en alternatieve energie. Verder komen er vijf sectorenvan nationaal topniveau, waaronder  machinebouw, electronica en informatica. Typisch voor de ontwikkeling van Tianjin worden grootschalige industriële projecten van hoog technologisch niveau. De partijsecretaris van Tianjin denkt dat de 20% groei van Binhai , rekening houdend met de resultaten van het vorige vijfjarenplan, haalbaar is, maar wel veel inspanningen en flexibiliteit zal vragen.
Shanghai van zijn kant wil groter en sterker worden en de levenskwaliteit van de burgers verbeteren.Het vijfjarenplan voorziet hier een groei van 8% per jaar. ( in 2010 haalde men 10%) De economie van Shanghai moet vooral efficiënter worden en van hogere kwaliteit want nu steunde de groei op altijd maar weer nieuwe  investeringen. De dienstensector moet groeien van 57% van het totaal nu naar 65% in 2015. De financiële sector wordt verder uitgebouwd, en buitenlandse firma’s zullen aangetrokken worden naar de beurs.
Beperking van de inflatie, tewerkstelling, sociale zekerheid, sociale woningbouw en milieubescherming zijn belangrijke aandachtspunten. Meer transparantie van het bestuur en minder lokale belastingen staan ook op het programma. Voor 2011 vertaalt zich dat in maximum 4,5% werkozen, 3% milieu-investeringen, bouw van 15 miljoen m² sociale woningen en beschikbaarheid van breedband voor 3 miljoen gezinnen. Plus het invoeren van een onroerende voorheffing voor sommige gebouwen.
Bronnen: China daily, Shanghai daily

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *