Beijing wordt weer een fiets- en wandelhoofdstad!

Sebastian Ibold*

fietspaden
Eerste aparte fietspad in de buurt van metrostation Longze in Beijing, 31 mei 20 (foto van Zhu Xingxin/chinadaily.com.cn). Disclaimer

Waarom fietspaden en wandelpaden? Lage koolstofmobiliteit is de sleutel om de Chinese doelstellingen voor een CO²-emissiepiek in 2030 en koolstofneutraliteit in 2060 te realiseren.

Er zijn al verschillende beleidsmaatregelen, met specifieke doelen zoals 70% of meer verplaatsingen op milieuvriendelijke wijze in steden met een permanente bevolking van een miljoen of meer in 2030 (100+ steden in China). Met name de bevordering van fietsen en lopen – als sleutel tot het bereiken van de koolstofarme mobiliteit en klimaatdoelstellingen staat hoog op de agenda van steden als Beijing, Xiamen, Chengdu of Foshan. Daar wordt gestreefd naar een meer leefbare en competitieve stad.

Fietssnelweg

In de afgelopen jaren heeft Beijing belangrijke infrastructuurprojecten uitgevoerd, zoals de fietssnelweg Huilongguan-Shangdi. De stad wil meer doen om het ‘koninkrijk van de fietsen’ nieuw leven in te blazen. In 1980 was de modal split van de fiets in Beijing 60% en die is gedaald tot ongeveer 12% vandaag. (n.v.d.r.
Wikipedia leertons: ‘Modal split is jargon uit de transportwereld en is de verdeling van de (personen) verplaatsingen over de vervoerwijzen (modaliteiten)’.

Beijing heeft een (fiets)plan

Volgens het recent verschenen ‘Beijing Transportation Development and Construction Plan during the 14th Five-Year Plan Period’ wil de Chinese hoofdstad tegen 2025 een en ander op orde hebben:
Beijing zal een reeks demonstratieprojecten voor wandelen en fietsen promoten.
Alle wegen binnen de vijfde ringweg van de stad met een breedte van 12 meter of meer krijgen speciale, aparte fietspaden aan weerszijden en alle wegen voor gemengd gebruik worden gemarkeerd met fietsprioriteitsborden.
Beijing zal een ‘actief mobiliteitssysteem aan het water’ bouwen van ongeveer 400 km lang.

Bospaden

In de buitenwijken en bergachtige gebieden van Beijing zal een zogenaamd ‘één, tien, honderd, duizend’ systeem van bospaden worden aangelegd (EEN geheel, een 100 kilometer bosrecreatiepad dat de bergvlaktes met elkaar verbindt; TIEN bosmarathonpaden; HONDERD 10 -kilometer fitness-trails; en DUIZEND mini-trails van 3-5 kilometer; aparte volledige, halve en mini-marathon-tracks worden gecreëerd)

De bovenstaande LinkedIn-post van Sebastian Ibold (Project Director @ GIZ Sino-German Cooperation on Low Carbon Transport) nemen wij over met toestemming van de auteur. De foto is van https://www.chinadaily.com.cn/a/201905/31/WS5cf0765ea3104842260beca3.html

Zie ook:

het nationale plan: Green, smart transportation sector seen as key objective
En over het ‘Beijing Transportation Development and Construction Plan during the 14th Five-Year Plan Period’ het gelijknamige artikel op www.seetao.com
Extra bronnen: Gov.cn, Seetao.com, Wikipedia, Researchgate.net

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *