Betere verkeersinfrastructuur helpt armoede bestrijden

Sinds einde augustus hebben alle Chinese kantons en hoofddorpen minstens één busverbinding en een verharde toegangsweg. Een betere verkeersinfrastructuur moet hen helpen mee te profiteren van de snelle ontwikkeling van de steden.

Tegen 2021 moet de absolute armoede in China uitgeroeid zijn. Toch blijven er dan nog 600 miljoen mensen over met een inkomen van nauwelijks 125 euro per maand. Die leven voornamelijk op het platteland. Goede verbindingen met de stad betekenen voor hen een beter leven.

Elk dorp zijn weg en busverbinding

Sinds einde augustus hebben alle Chinese kantons en hoofddorpen minstens één busverbinding en een verharde toegangsweg. Dat meldt viceminister van transport Dai Dongchang op een persconferentie.
Gedurende het huidige vijfjarenplan 2016-2020 zijn de investeringen in verkeersinfrastructuur vooral in armere streken opgedreven. Het ging vooral om westelijk en centraal China. China heeft 4.200.000 kilometer landelijke wegen verhard of vernieuwd.

In het vijfjarenplan is twee derde van de verkeersbelasting gebruikt voor de bouw van plattelandswegen. Er werd 950 miljard yuan aan besteed, 550 miljard meer dan in het vorige plan. Er werden 96.000 kilometer wegen verhard om relatief arme dorpen te verbinden, terwijl ook nog 16.900 kilometer hoofdwegen aangelegd of verbeterd werden in arme streken.

In het volgende plan wordt verder gewerkt aan een geïntegreerd verkeersnet van stad en platteland en het verbeteren van de logistieke diensten.

Volgens het State Post Bureau heeft elk kanton nu postkantoren en in 97% van de kantons is er een af/ophaalpunt voor snelle leveringen.


De betere verkeersinfrastructuur biedt mensen meer mogelijkheden om te ontsnappen aan de armoede. Het helpt hen contact te leggen met mensen en diensten van buiten hun eigen streek. Door een kortere verplaatsingstijd wordt handel makkelijker en kunnen mensen elders beter betaald werk vinden.

Trein rond de woestijn.

Kaart van Xinjiang.

Een ander sensationeel aspect van ontsluiting van het platteland is de bouw van de ringspoorweg rond het Tarim bekken. De Tarim rivier is een doodlopende rivier in de regio Xinjiang die min of meer de Taklamatan woestijn omsingelt.

De laatste sectie van de ringspoorweg wordt momenteel aangelegd. Het is een stuk van 825 kilometer van de zuidelijke stad Hotan naar Ruoqiang in het oosten. Vanuit Ruoqiang is aansluiting met de rest van het Chinese spoorwegnet.

De spoorweg is belangrijk voor de Oeigoeren in Xinjiang. Die vormen de grote meerderheid van de bevolking in de prefectuur Hotan. Dat is een geïsoleerde rurale en arme prefectuur met ongeveer 400.000 inwoners, gelegen op 1.500 kilometer van de regiohoofdstad Urumqi. Wanneer de spoorweg voltooid is wordt voor Hotan de weg naar de rest van China met 1.000 kilometer ingekort. Dat moet een grote boost geven aan de economische ontwikkeling.

Bron: China Daily

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *