Met de verlofperiode rond het Chinees nieuwjaar is het bezorgnetwerk aan een van zijn drukste periodes toe en diverse maatregelen werden getroffen zodat de koeriers ook met hun familie kunnen vieren. Tijdens de nieuwjaarperiode blijkt vooral het inruilprogramma van verbruiksgoederen populair.
Gezien e-commerce een essentieel onderdeel is geworden van het dagelijks leven, zijn de feestdagen een drukke periodes voor het bezorgnetwerk van het land. Op Sanya Phoenix International Airport te Hainan worden pakketjes mango’s, drakenvruchten en kokosnoten door het hele land gevlogen. “Meer dan 70 % van de door de lucht verzonden pakketjes zijn fruit en tijdens piekuren wordt er dagelijks meer dan 70 ton verzonden,” zegt Zhao He van de YTO Express-afdeling op de luchthaven. Zelfs in de besneeuwde noordoostelijke regio’s kunnen de leveringen binnen 24 uur aankomen.
Tijdens de eerste drie dagen van het Lentefeest, dat half januari van start ging, werden in het hele land gemiddeld meer dan 670 miljoen expreszendingen per dag verwerkt, een stijging van 29 % tegenover de periode in 2024.
In 2024 verwerkte de koerierssector van het land 174,5 miljard pakketten, terwijl tegen het einde van het jaar 974 miljoen Chinezen online aan het winkelen waren. In het distributiecentrum van Yunda Express in Shanghai is de levering voor de feestdagen in volle gang. Uit gegevens van JD.com blijkt dat Chinese verbruikers genieten van een grotere variëteit aan specialiteiten uit het hele land. Zo is in Qinghai de verkoop van lokale producten uit Shanghai op het platform met 277 % gestegen ten opzichte van vorig jaar.
Het Chinese expresbestelnetwerk draait op volle toeren. Om de overvloed aan pakketten te verwerken, heeft Yunda Express alle slimme sorteerlijnen in het centrum geactiveerd, het wagenpark uitgebreid en de apparatuur geüpgraded. ‘We overwegen ook om meer tijdelijke werknemers in te huren om aan de vraag van het bedrijfsleven te voldoen,’ zegt Yang Shuai, die de leiding heeft over het centrum.
Logistieke bedrijven komen echter ook voor uitdagingen te staan omdat veel bezorgers, net als alle andere Chinezen, terugkeren naar hun thuisstad voor het Lentefeest. Volgens manager Ye Wenhu, van ZTO Express’s Fengxian filiaal in Shanghai zal slechts 30 % van de koeriers in het filiaal op hun post blijven tijdens de achtdaagse vakantie.
Om het personeelsbestand op te krikken, krijgen koeriers tijdens de vakantie drie keer hun gebruikelijke loon, met bonussen die een dagelijks inkomen garanderen van 400 tot 600 yuan voor het afleveren van 200 tot 300 pakjes. Ze zullen ook vrij kunnen nemen zodra hun collega’s terugkeren. Ye zei dat er innovatieve oplossingen zijn bedacht om het personeelstekort aan te pakken, zoals het opzetten van onbemande afhaalstations en het toevoegen van bezorgkluizen aan koerierswinkels.
Cainiao Network heeft het tekort aan personeel nog verder teruggedrongen door onbemande bestelwagens in te zetten. Deze geautomatiseerde systemen zouden de meest arbeidsintensieve transporttaken voor hun rekening nemen, zodat de werknemers ter plekke zich kunnen richten op het sorteren en de laatste afleveringen. Er werd zelfs een speciaal operationeel team opgericht om ervoor te zorgen dat de onbemande voertuigen tijdens de vakantieperiode probleemloos functioneren. Volgens een bezorgmanager van Cainiao in het Hangzhou zullen dit jaar zes onbemande voertuigen het transport afhandelen, waardoor 60 % van het personeel kan genieten van hun vakantie tijdens het Lentefeest, aanzienlijk meer dan ongeveer 30 % in voorgaande jaren.
Inruilprogramma
China’s inruilprogramma voor verbruiksgoederen blijft tijdens het Lentefestival erg populair aan het .Het ministerie van Handel (MOC) meldde op 4 dagen vanaf 20 januari toelageaanvragen te hebben ontvangen voor 10,79 miljoen elektronische apparaten. Recentelijk werden mobiele telefoons, tablets en smartwatches opgenomen in het inruilsubsidieprogramma, een aanzienlijke uitbreiding. Het ministerie deelt mee dat totnutoe 34.000 auto’s en 1,04 miljoen en huishoudelijke apparaten ingeruild, aldus het ministerie.
In 2024 werden meer dan 6,8 miljoen voertuigen, ingeruild, terwijl meer dan 56 miljoen huishoudelijke apparaten werden verkocht onder het programma. Daarnaast zijn ook meer dan 1,38 miljoen elektrische fietsen verkocht. De totale verkoopwaarde van de producten onder het programma bedroeg vorig jaar meer dan 1,3 biljoen yuan. Met name de aankopen van slimme en milieuvriendelijke producten namen toe, vooral van nieuwe energievoertuigen en energiezuinige apparaten.
Nieuwe consumententrends in China hebben een hoge vlucht genomen, waaronder een opleving van het toerisme en een snelle groei van digitaal entertainment, online onderwijs en e-commerce via livestreaming. Groene producten, zoals energiezuinige apparaten en elektrische auto’s, zijn ook opgedoken als nieuwe groeigebieden..
Ook lokale overheden zijn actief bezig met het uitrollen van maatregelen voor het inruilprogramma. Zo heeft Shandong 10 speciale initiatieven gelanceerd voor de inruil van voertuigen en apparaten, terwijl Jiangsu toelagen aanbiedt voor smartphones, tablets en Bluetooth headsets. In Guizhou is een online platform opgezet om de aanvraagprocedure voor subsidies te stroomlijnen. Dergelijke ondersteunende maatregelen zouden de consumentenbestedingen dit jaar gestaag blijven doen groeien.
Bron: Peoples Daily, China Daily