Biden breidt heffingen tegen China fors uit

VS-president Biden heeft de bestaande tarieven tegen 18 miljard $ ingevoerde goederen uit China uitgebreid en verhoogd. Meest opvallend is de stijging van de heffingen op EVs, met een verhoging van 7,5% tot 102%. Ook e-batterijen en onderdelen krijgen 20% heffing aangesmeerd; bij de PV-cellen wordt het 50% en bij kritische grondstoffen stegen ze van nul tot 25%.

Ook havenkranen zijn volgens VS Chinese spionagemiddelen Bron Peoples Daily Disclaimer

Tot zover de meest in het oog springende heffingen in deze verdere escalatie van de koude technologische oorlog die de VS tegen China voert om de opgang van China te dwarsbomen.  Naast de hogergeciteerde cijfers gaan de heffingen op havenkranen van nul tot 25%, en deze op beschermende uitrusting in ziekenhuizen, spuiten en naalden ook van nul tot 25%. Later zouden nog heffingen kunnen volgen op halfgeleiders, evenals op lithium-ionbatterijen die niet worden gebruikt in elektrische voertuigen, op grafiet en permanente magneten, evenals op rubberen medische en chirurgische handschoenen.

De VS-regering argumenteert dat de gekozen sectoren van nationaal strategisch belang zijn voor de concurrentie en de nationale veiligheid. De andere presidentskandidaat Trump wou echter een heffing van 60% opleggen op alle ingevoerde Chinese goederen. Maar dit vindt Biden te vergaand, naast het bezwaar dat dit de inflatie kan aanwakkeren. Biden kondigde ook aan een onderzoek te starten naar de Chinese handelspraktijken in de scheepsbouw en in de maritieme en logistieke sectoren, een proces dat zou kunnen leiden tot meer heffingen.

Reacties

Aangaande de aantijging dat China te veel zou produceren, heeft de woordvoerder van het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken Lin Jian al gereageerd. ‘Als een land beschuldigd wordt van overcapaciteit en gevraagd wordt om deze te verminderen als het meer produceert dan de binnenlandse vraag, waar zouden landen dan handel mee kunnen drijven? Als de uitvoer van 12 % van de in China geproduceerde EV’s overcapaciteit wordt genoemd, hoe zit het dan met Duitsland, Japan en de VS, die respectievelijk 80%, 50% en 25 % van hun auto’s uitvoeren?’

Wang Wenbin, een andere BuZa woordvoerder, heeft vorige maand ook benadrukt dat de snelle opkomst van de nieuwe energiesector in China in overeenstemming is met de economische wetten en marktprincipes. ‘Het concurrentievermogen van nieuwe energieproducten zoals EV’s is te danken aan een vroege planning, jarenlange investeringen in O&O, een sterke industriële ondersteuning en de enorme omvang van de binnenlandse markt,’ aldus Wang..

Onderproductie

De 3 oude exportpijlers, namelijk kleding, huishoudelijke apparaten en meubilair, zijn inmiddels vervangen door elektrische voertuigen, zonnepanelen en lithiumbatterijen. Hun uitvoer bedroeg vorig jaar 1.000 miljard yuan. Er dreigt echter eerder een onderproductie van deze goederen dan een overproductie. Volgens het Internationaal Energieagentschap zal de wereldwijde vraag naar NEV’s in 2030 45 miljoen stuks bereiken, wat 4,5 keer zoveel is als in 2022. De wereldwijde vraag naar nieuw geïnstalleerde capaciteit voor fotovoltaïsche producten zal 820 gigawatt bedragen, ongeveer een viervoudiging t.o.v. 2022. Hieruit blijkt dat de huidige productiecapaciteit bij lange na niet voldoet aan de vraag op de wereldmarkt. Een markant detail is dat er door de al bestaande VS-heffing nauwelijks Chinese EVs in de VS worden ingevoerd. Bij de fotovoltaïsche cellen en modules is de toestand analoog met respectievelijk 0,1 en 0,03% van China’s totale export van fotovoltaïsche producten. Kortom, de huidige maatregelen zijn een verkiezingsstunt.

Volgens professor Christopher Tang van de University of California in Los Angeles, die gespecialiseerd is in het beheer van wereldwijde toeleveringsketens, erkent Washington niet dat China efficiënte oplossingen voor de toeleveringsketens heeft ontwikkeld – van grondstoffen tot eindproducten – om zo massaproductie tegen lage prijzen mogelijk te maken. Het verhogen van barrières zal Amerikanen beroven van hun toegang tot kwaliteitsvolle, goedkope producten. De Amerikaanse autoproductie is nooit concurrentieel geweest. Washington gaf eerst Japan de schuld en nu China.’

Van Japan naar China als zondebok

Volgens professor Tomoo Marukawa van de Universiteit van Tokio kunnen Chinese autofabrikanten het probleem van toegang tot de Amerikaanse markt niet op dezelfde manier oplossen als Japanse autofabrikanten in de jaren ’80. Toyota en Honda maakten de toestroom van Japanse auto’s mogelijk door in de VS te investeren en Amerikaanse arbeiders auto’s te laten assembleren’, zei hij. ‘Maar Washington zal Chinese investeringen, zelfs van niet-staatsondernemingen, weigeren.’ Nu al krijgt e-batterijproducent CATL Amerikaanse kritiek omdat het zijn technologie onder licentie wil vergunnen aan GM. Geld van de Amerikaanse belastingbetaler naar China, stel je voor!

Anderzijds was BYD van plan een fabriek voor de VS-markt te bouwen in Mexico. De VS heeft er de Mexicaanse regering echter mee gedreigd in dit geval het Vrijhandelsakkoord tussen beide landen op te zeggen. Bizar licht in deze protectionistische duisternis is de belofte van presidentskandidaat Trump om Chinese producenten te zullen toelaten EVs te vervaardigen in de VS zelf, maar wie kan Trump nog geloven? Het ziet er meer en meer naar uit dat de VS een beschermd reservaat wordt uit de tijd van de verbrandingsmotor en van niet-verbonden voertuigen. Minister Raimondo van Handel wil immers ook Chinese met het internet verbonden voertuigen in de VS verbieden.

Bronnen: Global Times, SCMP, Reuters, Yahoo

Print Friendly, PDF & Email