De komende 6 jaar is China van plan om 10 biljoen yuan te investeren in de uitbouw van nieuwe slimme infrastructuur. Daarnaast komt er een bijgesteld plan om meer (klassieke) infrastructuur aan te leggen in de westelijke regio’s van China.
In een soort update van het ‘Made in China 2025’ is China vooreerst van plan om meer te investeren in ‘slimme’ infrastructuur. Dit gaat van de aanleg van 5G netwerken, Internet of things apparatuur in vervoer en het maakwerk tot en met cloud computing, artificiële intelligentie en bewakingsapparatuur. Enkel dit jaar zou hier 563 miljard $ in worden geïnvesteerd om de zwakke economische resultaten door de Covid-19 crisis te boven te komen.
De regering verwacht overigens de medewerking van de lagere overheden evenals van de internetgiganten zoals Alibaba, Tencent en Huawei. . Gehoopt wordt dat het nieuwe stimuleringsplan tot een soort consolidatie leidt van industriële internetproviders wat kan leiden tot de opkomst van bedrijven die kunnen wedijveren met wereldleiders als General Electric en Siemens, aldus directeur onderzoek Nannan Kou bij BloombergNEF. China wil volgens deze bron tegen 2025 uitblinken met drie wereldleiders in IoT platformen. Zuid Korea heeft eerder deze maand al een analoog ‘New Deal’-plan bekend gemaakt waarbij AI en draadloze communicatie centraal staan. Volgens het China Centre for Information Industry Development zouden in China ook Ultra High Voltage lijnen en SST-lijnen deel uitmaken van het pakket voor meer slimme infrastructuur. Met deze onderwerpen inbegrepen komt Morgan Stanley uit aan een jaarlijkse investering van 180 miljard $ tijdens de komende 11 jaar of 1,98 biljoen $ in totaal. Dit komt neer op een verdubbeling van de gemiddelde investering gedurende de laatste 3 jaar, zo berekende de investeringsbank.
Volgens UBS hebben al 20 provincies een politiek gelanceerd die ondernemingen steunen bij het gebruik van cloud computing diensten. De Chinese server producent H3C zegt dat zijn bedrijf een gevoelige toename van de vraag vaststelt naar data center diensten bij de top internet bedrijven. Gehoopt wordt dat de snelle groei in sectoren van de toekomst voor de economie een nieuwe stimulans betekent na de Covid 19-crisis. Volgens de door Bain gesteunde operator van datacentra ChinData Group brengt elke dollar die gespendeerd wordt in deze gegevenscentra tussen 5 en 10 $ investeringen op in aanverwante sectoren. Duidelijk is dat investeren in slimme steden met een zogenaamd ‘city brain’ inderdaad gevolgen kan hebben voor diverse databanken die uiteenlopen van verkeer, stadsscholen tot en met zaken voor de burgerlijke stand of sociale diensten.
Westen
In het licht van VS-dreigingen tot economische ontkoppeling is China eveneens de klemtoon van zijn exporterend kustgebied aan het verleggen naar de binnen provincies en het westen van het land. Dit nieuwe initiatief doet denken aan het ‘Go West’ programma uit 1999 dat ook de ontwikkeling in de westerse regio’s wilde versterken. De resultaten van dit grootschalig programma worden gemengd genoemd. Na twee decennia heeft dit het aandeel van de betrokken provincies opgevoerd van 1,8% van het bnp tot 20,5%. Volgens een studie van de Northwest University groeit de kloof echter in termen van bnp, fiscale ontvangsten en handel. Toch bleken deze provincies tijdens de recente virusuitbraak meer economisch duurzaam. De westerse provincies zoals Xinjiang presteerden beter met een geringere achteruitgang in vergelijking met de sterke oostelijke provincies Guangdong en Zhejiang.
Het nieuwe plan sluit overigens aan op het Belt & Road Initiative dat door infrastructuurprojecten de band tussen westelijk China en Eurazië wil versterken. In eigen land voorziet het plan in diverse transportinitiatieven zoals de Sichuan-Tibet spoorweg, HST-lijnen langs de Jangtse rivier en een reeks luchthavens, reservoirs en irrigatieprojecten. De regering wil ook nieuwe energie projecten ontwikkelen zoals ondergrondse opslagplaatsen voor petroleum en aardgas en raadt nijverheidsprojecten eerder aan te verhuizen naar meer westelijk gebied, liever dan te verhuizen naar het buitenland.
Stippen we nog aan in verband met de spoorweg tussen Sichuan en Tibet dat het gedeelte Chengdu en Ya’an al operationeel is. Het gedeelte tussen Lhasa en Nyinchi werd in april afgewerkt en wordt volgend jaar in gebruik genomen. De aanleg van het middelste en bergachtigste gedeelte zal echter nog 6 jaar in beslag nemen. In de provincie Xinjiang werd zopas een 22 km lange verkeerstunnel afgewerkt, de langste tunnel in China en de tweede langste ter wereld na een uit Noorwegen. Deze Tianshan Shengli tunnel die op 3200 meter hoogte ligt, wordt een deel van de Wuruo expresweg die van Urumqi naar Ruoqiang loopt.
Bron: China Daily, SCMP