Op het afgelopen filmfestival van Shanghai heeft voorzitter Dong Yu van Polybona films voorspeld dat binnen 3 jaar de filmstudio’s overwegend zullen werken voor de 3 Internetgroten Baidu, Alibaba en Tencent. Feit is dat de grote drie zich gunstig positioneren door verwervingen in de sector. Meer acquisities kunnen nog verwacht worden.
Polybona films wordt soms als het Chinese Miramax bestempeld, maar voorzitter Dong Yu aarzelde de gevestigde waarden in de Chinese filmwereld niet op de zenuwen te werken met zijn voorspelling op het filmfestival van Shanghai. Hij ziet de studio’s meer en meer afhankelijk worden van het internet en de 3 giganten Baidu, Alibaba en Tencent. Totnutoe waren de filmstudio’s staatsinitiatieven, maar door videoportaals breekt het privé-initiatief door. De filmsector, filmclubs en aanverwante memorabilia zijn goed voor een omzet van ongeveer 100 miljard yuan.
Alibaba kondigde recentelijk aan dat het een financieel product ontwerpt dat iedereen toelaat tussen 100 en 2000 RMB te investeren in een film naar keuze. Dit vormt niet enkel een nieuwe vorm van inkomen voor de studio’s, maar crowdsourcing middelen volgens de keuze van de burgers. Alibaba nam ook een meerderheidsaandeel van $ 804 miljoen in het in Hongkong gebaseerde ChinaVision Media die populaire Tv-shows en films produceert. Het stopte ook $ 1,22 miljard in videoportaal Youku en $ 1,05 miljard in streaming media partner Wasu. Tijdens een reclameactie in maart werden 2 miljoen filmtickets verkocht op Taobao.
Het hoofd van Tencents videoafdeling Sun Zhonghai kondigde van zijn kant op het Shanghai filmfestival een nieuw investeringsprogramma aan dat verschillende films zal subsidiëren vanaf dit jaar. 6 titels staan al op de lijst. Vermits netwerking in de creatieve nijverheden cruciaal is, maakt Sun zich sterk dat Tencent 10 tot 50 miljoen betalende abonnees kan hebben die maandelijks 36 yuan betalen voor online films en Tv-shows. Naast QQ-video heeft Tencent ook een partnerschap met TV maker LeTV voor smart TVs en settopboxen. LeTV kocht vorig jaar dan weer een eigen TV-studio voor $ 260 miljoen. Tencent heeft een kleiner aandeel in ChinaVision waarin Alibaba domineert.
Baidu probeert ook want de zoekmachine verwierf al de twee videoportaals PPS in 2013 en iQiyi in 2012. iQiyi werkt aan de productie van 30 eigen films. Naar verluidt viel Baidu uit de gratie van de sector wegens het tonen van zoekresultaten die leiden naar een populaire maar onwettelijke videodownloads op QVOD.
Ondertussen groeiden de inkomsten aan de kassa vorig jaar aan met 30%. De Chinese films presteerden beter dan de Hollywoodfilms met 7 Chinese in de top 10-films. De 3 internetgiganten liggen echter op de loer. G-Globe rapporteerde dat 450 miljoen online videokijkers elke maand 5,7 miljard uren video kijken. Een enorm potentieel dus. Daarnaast werden volgens Beijing consultancy Guideline Research, tijdens het eerste kwartaal 20 miljoen settopboxen verkocht en tegen het jaareinde verwacht het een verkoop van 40 miljoen. Deze boxen laten TV’s toe online video af te spelen. Volgens een studie van Digital TV Research zou de waarde van de Internet TV markt op zijn beurt tegen 2016 1,3 miljard gaan bedragen. Kortom de videomarkt dreigt de komende jaren grondig dooreen geschud te worden.
Daarbij is het ook uitkijken naar de houding van de State Administration of Press, Publication, Radio, Film and Television. Recentelijk gebood de media-waakhond producenten van settopboxen om partnerschappen te stoppen met online platforms. Een achterhoede gevecht tegen een niet te stoppen tendens? De Global Times keurt het fnuikend initiatief af als “bescherming van gevestigde belangen”. Feit is dat de online video zijn opmars verder zet en dat binnen enkele jaren het filmlandschap er helemaal anders zal uitzien dan in het analoge tijdperk.
Bron:techinasia.com, Global Times
erg leuk hoor, maar meeste van deze website werken alleen in China. als het wel werkt dan buffer het erg lang.