De autonome regio’s Binnen-Mongolië en Hui Ningxia maken vooruitgang bij de ontwikkeling van groene waterstof vervaardigd uit hernieuwbare energie. Toch dringen overheidsinstanties uit beide regio’s aan op de uitvoering van ondersteunend beleid, gestandaardiseerde technische richtlijnen en veiligheidsvoorschriften op nationaal niveau om verdere groei van de kooldioxidevrije groene brandstof te bevorderen.

Binnen-Mongolië, met zijn enorme wind- en zonne-energiebronnen, heeft zichzelf gepositioneerd als leider in de productie van groene waterstof. De regio beschikt over meer dan de helft van de windenergiebronnen van het land en meer dan een vijfde van de zonne-energiebronnen, aldus plaatsvervangend hoofd Zhao Junpeng van de afdeling wetenschap en apparatuur bij het Energiebestuur van Binnen-Mongolië. Sinds 2022 heeft de regering van Binnen-Mongolië 14 beleidsmaatregelen ingevoerd die betrekking hebben op verschillende aspecten van de waterstofindustrie van productie en opslag tot transport.
Binnen-Mongolië heeft de ontwikkeling van groene waterstof proactief geïntegreerd met verschillende industrieën, waaronder transport, metaalsmelterijen en steenkoolchemicaliën. In de regio zijn meer dan 400 voertuigen op waterstof in gebruik genomen en een trein op waterstof maakte met succes een proefrit. Aangezien de regio de koolstofarme transformatie van kolengestookte elektriciteitscentrales bevordert, zal ze meer dan 10 % groene waterstof bijstoken met steenkool, zegt Zhao. Door zich te richten op de ontwikkeling van een complete groene waterstofindustrieketen van productie tot opslag en transport, wil de regio een toonaangevende groene waterstofindustriezone creëren.
Ningxia
Ningxia maakt ook vooruitgang in de ontwikkeling van groene waterstof met een productiecapaciteit van 26.600 ton ondersteund door vier waterstofprojecten op basis van hernieuwbare energie. In Ningxia wordt de toepassing van waterstof uitgebreid, zegt de Ningxia Ontwikkelings- en Hervormingscommissie. . In de Ningdong Energy Chemical Industry Base zijn 31 voertuigen op waterstof – 25 zware vrachtwagens, twee bussen en vier straatvegers – in gebruik. Deze zware vrachtwagens hebben al 85.000 ton vracht vervoerd wat vergeleken met hun tegenhangers op olie 790 ton minder kooldioxide-uitstoot betekent. De regio heeft ook projecten gelanceerd om de integratie van waterstof in aardgas voor verbruik te tonen, voegt de commissie eraan toe.

Toch bevinden de ontwikkelingstrajecten, belangrijkste technologieën en bedrijfsmodellen zich nog grotendeels in de verkennings-, test- en onderzoeksfasen. Op nationaal niveau is er een gebrek aan uniforme technische richtlijnen en regelgevende veiligheidsnormen voor verschillende stadia van de waterstofontwikkeling, waaronder productie, opslag, transport en gebruik.
Bovendien zijn er geen specifieke maatregelen voor beleid ter ondersteuning van de waterstofenergie-industrie, wat resulteert in een laag investeringsenthousiasme van bedrijven, voegde de commissie eraan toe. Ze wees ook op de hoge kosten als een andere belangrijke factor die de ontwikkeling van groene waterstof belemmert. ‘Waterstof, wanneer gebruikt als energiebron, maakt hoge kosten in productie, transport en toepassing. Het verlagen van de productiekosten van groene waterstof is essentieel voor het bevorderen van de waterstofenergie-industrie,’ merkte de commissie op. De kosten van gezuiverde waterstof geproduceerd door middel van kolenvergassing bedragen gewoonlijk 11 yuan per kilogram, terwijl waterstof uit methanol 22 yuan per kg kost, zeigt het bedrijf. De gemiddelde kosten van waterstofproductie door elektrolyse op basis van hernieuwbare energiebronnen liggen echter rond de 30 yuan per kg.
Belemmeringen
Dit gevoel wordt versterkt door de energieadministratie van Ejin Horoo Banner in Binnen-Mongolië, waar groene waterstofprojecten met een gezamenlijke capaciteit om jaarlijks 10.000 ton groene waterstof te produceren zijn goedgekeurd en momenteel in aanbouw zijn. Het bestuur zegt dat het gebrek aan integratie in de productie, de opslag, de distributie en het gebruik van waterstof heeft geleid tot hoge cumulatieve kosten voor al deze processen, waardoor de ontwikkeling ervan op industriële schaal wordt belemmerd. Het gebrek aan ontwikkelde infrastructuur voor waterstofenergie, met name in termen van opslag- en transportfaciliteiten, belemmert ook de wijdverspreide invoering ervan.
Er moet meer worden geïnvesteerd in universiteiten, onderzoeksinstellingen en ondernemingen om hun O&O inspanningen te ondersteunen, wat moet leiden tot een verlaging van de technologische kosten, aldus het bestuur. Er moeten meer inspanningen worden geleverd om talenten van hoog niveau, teams en ondernemers aan te trekken die zich gaan bezighouden met de ontwikkeling van sleuteltechnologieën voor de productie van groene waterstof, zodat de technologische innovatie wordt versterkt. ‘Het land moet de planning van de aanleg van infrastructuur verbeteren, nationale initiatieven coördineren voor de ontwikkeling van opslag van groene waterstof, transport en andere infrastructuur en beleid implementeren om de participatie van privékapitaal aan te moedigen,’ aldus de verklaring, waaraan werd toegevoegd dat de nationale beleidsondersteuning voor de sector moet worden verbeterd om stabiliteit, continuïteit en coördinatie te waarborgen.
China Daily