Binnenlandse consumptie op peil houden

De Chinese overheid neemt steunmaatregelen om in 2024 de binnenlandse consumptie op peil te houden. Er komen subsidies voor sommige categorieëen goederen. Voor de verlofperiode rond het Lentefeest zullen stabiele prijzen en voldoende voorraden zorgen voor een vlotte verkoop. In de aanloop voor het feest steeg de omzet al aanzienlijk.

Auto show in Liuzhou, Guangxi Foto Xinhua/Huang Xiaobang Disclaimer

Onderminister van Handel Sheng Qiuping verklaarde op een persconferentie dat maatregelen zullen getroffen woorden om de grote uitgaven die het leven van de burgers verbeteren aan te moedigen. Hij vermeldde expliciet auto’s, huishoudelijke toestellen en de inrichting van woningen.

Dit jaar komt er steun om oude voertuigen te vervangen. 2023 zag een recordverkoop van 30 miljoen nieuwe voertuigen, 12% meer dan in 2022. Er werden ook meer dan 18 miljoen voertuigen tweedehands verkocht, een stijging met 15%.
340 miljoen Chinezen zijn eigenaar van een auto. Dat maakt het land de grootste markt ter wereld.

Andere maatregelen moeten de renovatie van oude huizen en de vervanging van huishoudtoestellen bevorderen.

Verder gaat steun naar nieuwe vormen van consumptie zoals grensoverschrijdende internethandel, naar elektrische auto’s en luxegoederen met een Chinees cachet.

Voldoende goederen en stabiele prijzen voor Lentefeest

De onderminister benadrukte dat er tijdens het verlof voor Chinees nieuwjaar – het Lentefeest- voldoende dagelijkse gebruiksgoederen beschikbaar zullen zijn. De magazijnen van de groothandels zitten vol, de voorraden van de supermarkten liggen 10 tot 30% hoger dan normaal. De belangrijkste platforms voor internethandel zullen tijdens de verlofdagen de leveringen verder zetten.

De prijzen zijn over het algemeen stabiel gehouden. Die voor granen, spijsolie, runds- en schapenvlees op de 100 grootste groothandelsmarkten zijn onveranderd sinds begin februari. Die van varkensvlees en eieren stegen met 2,1% en 0,7%. De groentenprijzen evolueren seizoensgebonden.

In de aanloop naar het Lentefestival doen koopcentra, supermarkten en online winkels goede zaken. In januari steeg de omzet van de kleinhandel met 20% op jaarbasis en met 19;9% vergeleken met december;

Bron: Xinhua