Biomassa komt op als schone energievorm

Biomassa is als snel ontwikkelende schone energie in opkomst met energieopwekking als populairste manier om biomassa te gebruiken. Recentelijk vlogen de Chinese vliegtuigen C919-en de ARJ21 voor het eerst  op basis van 40% biojetbrandstof gemaakt van ex-frituurvet.

Biomassaomvormingsmodel tijdens een expo te Zhengzhou, Foto China Daily Disclaimer

Biomassa verwijst naar materiaal dat afkomstig is van levende organismen en gebruikt wordt voor de productie van bio-energie. Voorbeelden zijn hout en houtresten, energiegewassen, bijproducten van de landbouw zoals stro en organisch afval van zowel de industrie als de huishoudens. Biomassa-energie heeft niet alleen een breed scala aan grondstofbronnen, maar komt ook in verschillende vormen voor zoals vaste gevormde brandstof, vloeibare brandstof en gasbrandstof. Deze energie uit biomassa is een stabiele, continue en gemakkelijk te gebruiken nieuwe energiebron, zegt academicus Du Xiangwan van de Chinese Academy of Engineering.

Energieopwekking uit biomassa is de populairste manier om biomassa-energie te gebruiken. Volgens het China Renewable Energy Industry Development Report 2021 wordt meer dan 80% van de biomassagrondstoffen gebruikt voor energieopwekking in China. . Op dit ogenblik zijn er meer dan 1300 biomassacentrales in gebruik genomen. De geïnstalleerde biomassacapaciteit bereikte in 2020 29.520 MW en de stroomopwekking 13.260 GWh. De hoge kosten van grondstoffen zijn het grootste probleem geworden dat de ontwikkeling van biomassa-energieopwekkingsbedrijven in China beperkt. Wat het beleid betreft, vaardigt de Chinese overheid niet alleen wetgeving uit om de ontwikkeling van energie uit biomassa te ondersteunen, maar vaardigt ze ook voortdurend specifieke maatregelen uit voor financiële subsidies, bouw en exploitatie.  Bij de ontwikkeling van de Chinese biomassa-energieopwekkingsindustrie is verbetering van de winstgevendheid en het concurrentievermogen van de markt het belangrijkste probleem dat moet worden opgelost.

Uit de laatste gegevens van de Biomass Energy Industry Promotion Association blijkt dat de energieopwekking uit biomassa de afgelopen jaren snel is gegroeid. Tegen het einde van 2023 zal China’s netgekoppelde biomassa-energie een geïnstalleerde capaciteit van 44 miljoen kilowatt bereiken, een verviervoudiging sinds 2013.

Eerste testvlucht met Sustainable Aviation Fuel Foto yicaiglobal.com Disclaimer

Niet-elektrische biomassatoepassingen breiden zich ook uit, met belangrijke ontwikkelingen in de biogas-, biomassaverwarmings- en bio-vloeibare brandstofindustrie, aldus de vereniging. Recentelijk voltooide het in China ontwikkelde C919-vliegtuig met succes een testvlucht op door Sinopec ontwikkelde biojetbrandstof en voltooide het ARJ21-vliegtuig ook een succesvolle testvlucht op biojetbrandstof in Shanghai. Dit was de eerste keer dat Chinese commerciële vliegtuigen werden aangedreven door 40% biojetbrandstof, gemaakt van afgewerkt frituurvet. China heeft overigens meer dan 10 bedrijven en onderzoeksinstituten die zich bezighouden met onderzoek, ontwikkeling en productie van duurzame vliegtuigbrandstoffen.
Biomassa-energie wint ook aan populariteit in de verwarmingssector. Met kosten die vergelijkbaar zijn met die van steenkool, is biomassaverwarming betaalbaar voor bewoners. Tegen het einde van 2023 zou er in China meer dan 300 miljoen kubieke meter biomassa voor schone verwarming zijn gebruikt.

De jaarlijkse productie van biomassa in China bedraagt ongeveer 3.494 miljard ton, met een potentieel energiegebruik dat gelijk is aan 460 miljoen ton standaard steenkool, wat wijst op een aanzienlijk ontwikkelingspotentieel, aldus secretaris-generaal van de vereniging Zhang Dayong. Hij riep op verdere maatregelen zoals het opzetten van een groen certificeringsmechanisme voor biomassa-energieproducten en het stimuleren van de productie van biogas, biodiesel en groene thermische energie.
 Het niet-elektrische gebruik van energie uit biomassa zal in de toekomst een belangrijk aandachtspunt zijn bij de ontwikkeling, met name in sectoren die moeilijk koolstofvrij te maken zijn met conventionele methoden, vindt hij. In de industriële sector kan biogas bijvoorbeeld worden gebruikt voor verwarming bij hoge temperaturen en grondstofverwerking in de staal- en cementproductie. In de transportsector kunnen luchtvaartmaatschappijen biojetbrandstof gebruiken om de koolstofuitstoot te verminderen.

Bron: China Daily

Print Friendly, PDF & Email