Premier Wen Jiabao heeft de afgelopen maand vijf fora met deelname van onderwijsdeskundigen gewijd aan het opstellen van richtlijnen voor de hervorming van het onderwijs. Minister van Onderwijs Yuan Guiren verwacht dat de blauwdruk voor de hervorming van het onderwijs na de nieuwjaarsperiode publiek wordt gemaakt.
Het nadenken over een reorganisatie van het onderwijs op lange termijn begon reeds in de zomer van 2008. Tussen 11 januari en 6 februari heeft premier Wen Jiabao zich zelf ingelaten met 5 deelaspecten tijdens fora waarin telkens heel wat betrokkenen en specialisten hun mening kwijt konden over één van deze deelaspecten.
Het thema van het eerste forum betrof het hoger onderwijs. Algemeen bestaat de indruk dat het bestuur van deze instellingen te bureaucratisch is en dat initiatief van professoren en studenten onvoldoende aan bod komt. Gevraagd werd dat de overheid eerder een superviserende rol op zich neemt, terwijl in laatste instantie professoren en studenten kunnen beslissen.
Het tweede forum op 15 januari behandelde de beroepsopleiding. Hier ligt een balans in het spel waarbij enerzijds de curricula en de kwaliteit van de opvoeders beter moeten gespecificeerd worden, terwijl anderzijds toch ruimte moet bestaan voor het uitwerken van plaatsgebonden eigen invulling naargelang lokale omstandigheden en specificiteiten. Ook werd op dit forum gepleit voor meer middelen en aandacht voor de landbouw.
Het forum op 4 februari ging over het basisonderwijs. Hier wordt eveneens naar een evenwicht gestreefd, namelijk om iedereen gelijke kansen te geven, maar ook het mogelijk maken dat hogerbegaafden een aparte opleiding krijgen. De behandeling van migrantenkinderen is nevralgiek. De vraag om minder huiswerk dateert ook niet van gisteren. Ten slotte werden ook meer middelen gevraagd voor internaten in de landelijke gebieden.
In het forum over het bestuur van het onderwijs werd zoals in het eerste forum meer autonomie voor de instellingen aangekaart. Tevens werd gevraagd de discriminatie van privéinitiatieven op te heffen. Op het laatste forum kwam dan het publiek aan bod en dit ging van leerlingen over leraren tot migranten.
Premier Wen sprak op de vijf fora en bevestigde dat het de bedoeling van de hervorming is dat de betrokkenen meer te zeggen krijgen in het bestuur van hun instellingen, die meer autonoom moeten worden. Rechtvaardigheid is ook een doelstelling, aldus premier Wen, die beloofde dat de komende 10 jaar meer middelen zullen gaan naar de rurale en arme gebieden, zodat kinderen uit deze streken evenveel kans zouden krijgen om naar het hoger onderwijs te gaan als kinderen van stadslui. Rechtvaardigheid betekent echter niet dat iedereen over dezelfde kam wordt geschoren. Scholen moeten hun eigen karakteristieken kunnen ontwikkelen en ook prestigieuze scholen moeten kunnen worden gevormd. Daarbij is de eigen inbreng van de betrokkenen primordiaal, aldus nog premier Wen.
Bekijk discussie-uitzending Dialogue
Lees ook (oud) dossier onderwijs