De maritieme economie die voor 9,4 % van het BNP instaat, groeide het voorbije jaar met 7 %. Positief is dat de maritieme wetenschap voor 60 % bijdraagt tot deze economische sector. Negatief zijn echter zowel de vervuiling van de zee als de overcapaciteit in bepaalde sub sectoren.
De State Oceanic Administration heeft eind september zijn China Marine Economy Development Report 2016 uitgebracht. Vorig jaar bereikte ze een bruto productie van 6466 miljard yuan en dit vertegenwoordigt 9,4 % van het bnp. Bij deze maritieme economie behoort zowel de primaire sector (bv: visserij), industrie (bv scheepsbouw), maar ook diensten (bv: labo’s). De groei bedroeg vorig jaar met 7 % iets meer dan de totale economie. Toch staan sub sectoren onder druk ofwel door overcapaciteit ofwel door onevenwicht en door gebrek aan duurzaamheid, Het is bijgevolg noodzakelijk de omvorming, innovatie en ontwikkeling te versnellen.
De maritieme economie is per definitie onderhevig aan de wereldconjunctuur en zoals bekend is de toestand van de internationale handel niet echt rooskleurig. He Guangshun, directeur van het National Marine Information Center, vindt dat de kwaliteit gunstig evolueert naar meer geavanceerde vormen. De verhouding primaire, secundaire en tertiaire sector bedraagt: 5,1; 42,5; 52,4 en hij ziet deze cijfers als een optimalisering van de sector. Daarnaast draagt de wetenschap voor 60 % bij tot de maritieme economie.
Onderdirecteur Fang Jianmeng van de ‘State Oceanic Administration’ dindt dat deelsectoren kampen met structurele overcapaciteit en het meest duidelijk is dit in het zeevervoer. Onder invloed van de globale financiële crisis zijn de orders voor nieuwe schepen fel gedaald. Ook bij het vervaardigen van maritieme engineering uitrusting is de toestand niet optimistisch. Nieuwe orders in deze sector daalden met 75 % op jaarbasis. De zware chemische industrie legt een zware belasting op het maritiem milieu. De kwaliteit van het zeewater nabij 88 % van de afvalpijpen die in zee uitmonden laat de wensen over. Een gezonde ontwikkeling van de maritieme economie wordt nog gehinderd door diverse factoren en de sector bevindt zich in een fase van transformatie.
Tijdens de periode van het dertiende vijfjarenplan wil de ‘State Oceanic Administration’ de maritieme hulpbronnen revitaliseren, dubbel werk vermijden met concurrentie tussen de regio’s en het verspillen van maritieme bronnen volledig uitroeien door plannen en leiding geven. Achterlijke productie in traditionele nijverheden zoals in de scheepsbouw en in de zoutnijverheid moet geëlimineerd worden. Tijdens het 13 vijfjarenplan zal de ‘State Oceanic Administration’ de maritieme hulpbronnen wetenschappelijk toewijzen en de industriële structuur verbeteren per regio. Ook in deze sector staan het internet en ‘big data’ op het programma om de sector te optimaliseren.
Bron: en.ce.cn