Bouw van  vliegtuigmotoren krijgt grotere prioriteit 

China heeft met grote middelen een nieuw staatsbedrijf opgezet om vliegtuigmotoren van topkwaliteit te bouwen. De nieuwe firma heet China Aero-Engine Group en is een combinatie van bestaande fabrikanten van vliegtuigmotoren.

vliegtuigmotorDe oprichting is een strategische zet, want China is voor de grotere passagiersvliegtuigen – de AR21J – die net op de commerciële markt uitgekomen is – en de grotere C919 – in de laatste fase van ontwikkeling, afhankelijk van  buitenlandse leveranciers van motoren General Electric en Pratt &Whitney . Niet meer afhankelijk zijn van het buitenland voor vliegtuigen is een oude doelstelling waar al tientallen jaren aan gedacht en gewerkt wordt en waarvan pas onlangs de eerste echte resultaten – de effectieve ingebruikname van de eerste AR21J– zichtbaar werden.
China produceert al militaire vliegtuigen met ‘Taihang’ motoren van AVIC, maar het blijft afhankelijk van Russische motoren voor de topmodellen zoals het gevechtsvliegtuig J10, het transportvliegtuig Y20 en het stealthvliegtuig J20. Er zijn wel testen aan de gang met J10 gevechtsvliegtuigen uitgerust met een Taihang motor.
China Aero-Engine Group krijgt 50 miljard startkapitaal mee van de centrale overheid, de stad Beijing en de staatsluchtvaartbedrijven AVIC (militair) en COMAC (civiel). Het bedrijf telt momenteel 96.000 personeelsleden. President Xi Jinping benadrukte in een geschreven opdracht die op de openingsceremonie werd voorgelezen het belang van het nieuwe bedrijf voor het onderzoek naar, de ontwikkeling en de productie van Chinese vliegtuigmotoren en gasturbines. Ook premier Li Keqiang stuurde een geschreven opdracht. Hij riep op te leren van andere landen en te focussen op de belangrijkste technologieën die in vliegtuigmotoren gebruikt worden.
Vliegtuigmotoren vormen één van de weinig overblijvende technologiesectoren waarin China achter blijft lopen op de Verenigde Staten. Motoren voor bijvoorbeeld gevechtsvliegtuigen zijn zó ingewikkeld dat ze alleen gebouwd kunnen worden door de vijf machtigste landen die in de Veiligheidsraad zitten. In het technologisch tienjarenplan 2015-2025 staan vliegtuigmotoren bij tien van de bij voorrang te ontwikkelen sectoren.
Sommige buitenlandse commentatoren voorspellen dat China er niet zal in slagen motoren van topkwaliteit te maken. De belangrijke technologieën die verwerkt zijn in de motoren van de Amerikaanse bouwers en die China in één of andere vorm ook nodig zal hebben, zijn te grondig afgedekt met octrooien.
Bronnen: BBC,China Daily, People’s Daily.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *