Bouwtycoon Yan Jiehe is van plan om in Griekenland, Macedonië en Albanië goedkope bouwfirma’s op te kopen omdat uitgerekend nu de Griekse economie aan de bodem zit, het ogenblik daarvoor geschikt is, zo meent hij. Nog vorige week dreigde hij Chinese lokale besturen die hem niet tijdig betalen, voor de rechter te dagen
In 1995 richtte de voormalige onderwijzer Yan Jiehe China Pacific Construction Group (CPCG) op. Vorig jaar had de groep die bruggen, autosnelwegen en andere infrastructuur bouwt een inkomen van 375 miljard yuan. De firma staat op de 166-ste plaats in de lijst van Fortunes Top 500. Met een fortuin van 90 miljard is Yan de zevende rijkste persoon in China. Lokale besturen zitten echter nog met 50 miljard onbetaalde facturen aan zijn bedrijf .
Binnenland
Vorige week maakte hij bekend dat hij tegen 6 van hen een gerechtsgeding had aangespannen. De 6 besturen zijn goed voor een miljard aan onbetaalde facturen. In een interview met de Financial Times zei hij dat dit gold als een test en een waarschuwing aan andere schuldenaars. 1500 miljard of 8% van de totale schulden van de lokale besturen gaan over “bouw en transfereer”-projecten waarin CPCG zich specialiseert. Onder die formule beschikken de opdrachtgevers over drie jaar om hun bouwrekeningen te betalen.
Buitenland
Het wantrouwen tegenover het binnenland staat in schril contrast met de uitbreiding die hij beoogt in het buitenland. Aan dezelfde krant vertrouwde hij toe dat hij binnenkort naar de Balkan komt om er te investeren in infrastructuur en er goedkope bouwfirma’s op te kopen: hij heeft vooral Griekenland, Macedonië en Albanië op het oog. Dat Griekenland een nieuw regime kent en met grote schulden zit, blijkt hem niet te deren. “De Griekse economie zit op een dieptepunt. Dat is het beste ogenblik om binnen te treden” zo argumenteert hij. In het verleden had zijn groep al interesse getoond in de privatisering van de maatschappij die de luchthaven van Athene uitbaat, maar gezien het anti-privatiseringsbeleid van de nieuwe Griekse regering gaat dit nu waarschijnlijk niet door.
Bron Financial Times