Het Verenigd Koninkrijk hoopt na de Brexit vooral met China de banden nauwer aan te halen. Dit bleek tijdens het tweedaags bezoek aan Beijing van Philip Hammond minister van Financiën, waar hij een dialoog tussen de twee landen voorzat. 72 deals werden getekend ter waarde van één miljard Britse pond. De voorbereiding van verbinding tussen de beurzen van Shanghai en Londen bevindt zich in de slotfase.
Een VK-delegatie onder leiding van minister van Financiën Philip Hammond nam dit weekend deel aan de negende jaarlijkse dialoog tussen de twee landen. Hammond werd vergezeld door minister van Economie Greg Clark, die van Internationale Handel Liam Fox, de gouverneur van de Bank of England Mark Carney en de CEO van de Londense beurs Nikhil Rathi. Bij de delegatie behoorden ook vertegenwoordigers van Arup, Barclays, BlackRock, City of London Corporation, China Britain Business Council, Clifford Chance, Deloitte, HSBC Holdings, KPMG, Linklaters, Standard Chartered Bank, Standard Life Aberdeen, The CityUK, Virgin Money en Eastpring Investments & Prudence Foundation.
Gouden tijdperk
Het is dit jaar 45 jaar geleden dat de diplomatieke betrekkingen werden aangegaan. Volgens douanegegevens bereikte de Chinese handel met het VK tijdens de eerste 11 maanden 72 miljard dollar of een verhoging met 7,3%. Tijdens de voorbije dialoogrondes werd onder meer de ontwikkeling besproken van Londen als offline hub voor wissel van de Chinese renminbi en ook de Chinese participatie in het Brits programma voor kerncentrales. Onder toenmalig premier Cameron werd besloten om de banden met China aan te halen. De Brexit zorgde voor onzekerheid bij Chinese investeerders omdat ze vrezen dat in de toekomst de EU heffingen zou kunnen leggen op in de VK- vervaardigde producten. Minister Hammond verklaarde dit weekend echter dat momenteel wordt gewerkt wordt aan een nieuwe fase in het ‘Gouden tijdperk’ van de VK-China relaties.
Beursconnectie
De twee landen bevestigden hun steun voor een open economie geleid door de WTO als pijler en ze veroordeelden het opkomend protectionisme. In de samenwerking tussen beide landen staan twee zaken voorop: het inspelen van het VK op het Chinees programma van de nieuwe zijderoutes (BRI) en een toekomstige verbinding tussen de beurs van Shanghai en deze te Londen. Het voornemen daartoe dateert al uit 2015 maar de discussies lagen stil door de onzekerheden rond de Brexit. Toch is de haalbaarheidsstudie nu klaar en werd deze overhandigd aan de twee regeringen. Bij de voorgestelde verbinding tussen de twee beurzen zou met een ‘depositary system’ gewerkt worden waarbij een bank fungeert als tussenschakel voor de koper van de aandelen. De twee landen waren akkoord om de slotvoorbereidingen te treffen voor dit ‘London-Shanghai Stock Connect initiative’ en waren het ook eens om een haalbaarheidsstudie op te starten voor een ‘UK-China bond connect’ en eveneens voor de wederzijdse herkenning van beleggingsfondsen.
Zijderoutes
In totaal werden verder 72 akkoorden getekend voor een totale waarde van één miljard pond en deze hebben meestal betrekking op het inspelen van het VK op het Chinese ‘Belt & Road Initiative’ (de zijderoutes). UK Export Finance zal voor 25 miljard pond zijderoute projecten steunen in Azië. Het VK beloofde ook een bijdrage van 50 miljoen dollar aan de Asian Infrastructure Investment Bank. Minister Hammond kondigde de benoeming van de voormalige HSBC-voorzitter Douglas Flint aan als de zaakgelastigde van de UK Treasury voor de nieuwe zijderoutes. Er komt daarnaast nog een investeringsexpert voor BRI.
Minister Gregg Clark voerde een dialoog over energie met China’s National Energy Administration. Hij benadrukte vooral het Britse kunnen qua offshore technologie en ook de projecten qua duurzame energie. De gemeenschappelijke verklaring tussen beide landen belooft nog dat er een nieuwe groep van experts samengesteld wordt die regelmatig meningen over macro-economische en fiscale politiek zal uitwisselen. Voormalig premier Cameron komt aan het hoofd te staan van een privéfonds voor de zijderoutes. De twee landen gaan verder de Chinese deelname aan het High Speed 2 rail project in het VK promoten.
Bronnen: FT, SCMP, China Daily