De afgewerkte haalbaarheidsstudie van de Kashgar-Gwadar spoorweg die Pakistan dwarst, zou 400 miljard yuan gaan kosten. Hoewel Pakistan nauwelijks geld heeft om mee te betalen, wil China de aanleg om strategische redenen namelijk als alternatief voor de schepen door de straat van Malakka en de Zuid Chinese zee.
De spoorweg van China tot helemaal bezuiden Pakistan is het duurste project langs de nieuwe zijderoutes. De zopas door de China Railway First Survey and Design Institute Group afgewerkte haalbaarheidsstudie raamt de kosten van de spoorweg Kashgar-Gwadar op 400 miljard yuan. Toch zegt het team in het aprilnummer van het Chinese blad Railway Transport and Economy dat het project mogelijks de handel en geopolitiek door het Euraziatisch continent kan hertekenen en daarom moet gesteund. ‘De regering en financiële instellingen [in China] moeten krachtige ondersteuning bieden, de coördinatie en samenwerking tussen relevante binnenlandse afdelingen verbeteren, streven naar het inbrengen van steunfondsen en sterke beleidsondersteuning en garanties bieden voor de bouw van dit project’, aldus nog het team dat het grootste van zijn soort is in China en eerder betrokken was bij de Jakarta-Bandung HST.
De 3.000 km lange spoorlijn zal het westen regio’s van China verbinden met de Arabische Zee, de Straat van Malakka omzeilen en de afhankelijkheid van de Zuid-Chinese Zee verminderen. Verbindingen met andere transportnetwerken-onder meer in Iran en Turkije-zouden ook een directere route naar Europa voor Chinese goederen bieden terwijl Pakistan naar verwachting een broodnodige impuls zal krijgen door de verbeterde infrastructuur en gemakkelijkere handel met China, zo luidt de motivatie. Het project maakt immers deel uit van de nieuwe zijderoutes die investeringen in infrastructuur opvoeren om de handel te vergroten en nieuwe banen te scheppen.
In tegenstelling tot andere landen die een groot deel van de financiering bij de BRI-projecten op zich nemen, kan Pakistan dit niet. Het jaarlijks bnp bedraagt zes maal de geraamde kost van het project. Dat de kost zo hoog oploopt, heeft vooral te maken met het bergachtig en geologisch ingewikkelde terrein langs de route. Nog andere uitdagingen wachten het project. Ondersteunende infrastructuur zoals havens en logistiek zijn niet onmiddellijk aanwezig en de provincie Balochistan kent al decennia lang separatistisch geweld. Het team pleit voor een build and transfer (BT) model als beste investerings- en financieringsstrategie.
Premiers
Omdat het dit jaar 10 jaar geleden is dat China Pakistan voorstelde de China-Pakistan Economic Corridor als model voor het Belt & Road Initiative uit te bouwen heeft de Chinese premier Li Qiang donderdag zijn Pakistanese ambtsgenoot Shahbaz Sharif opgebeld. Li beloofde dat China bereid is om door te gaan met het invoeren van meer hoogwaardige landbouw- en veeteeltproducten uit Pakistan en om industriële banden tussen de twee landen te bevorderen. De twee partijen zouden de samenwerking op het gebied van landbouw, minerale hulpbronnen en informatietechnologie moeten versnellen, zei Li, eraan toevoegend dat China Pakistan steunt bij het handhaven van financiële stabiliteit. China hoopt wel dat Pakistan waakt over de veiligheid van het aanwezig Chinees personeel. Sharif antwoordde dat beide landen ijzersterke broers zijn en het lot van de twee landen nauw met elkaar verbonden. Tijdens het bezoek aan China van premier Shehbaz Sharif in november zei Xi Jinping dat de projecten rond de China Pakistan Economische Corridor moeten versneld worden.
Bron: SCMP, Global Times