De brug die Hongkong met Zhuhai en Macao verbindt, is bouwtechnisch klaar. Het zal echter nog tot in het tweede kwartaal duren voordat ze in gebruik genomen kan worden. Er wordt nog gewerkt aan douanegebouwen en de faciliteiten tussen de drie betrokken autoriteiten.
De 22,6 km lange brug annex 6 km tunnel over de Parelrivierdelta verbindt Hongkong langs de ene kant met Zhuhai in de Volksrepubliek en met de andere Speciaal Administratieve zone Macao langs de westelijke kant. Het bouwen hangt dan ook af van een firma waarin de 3 autoriteiten in participeren: de Volksrepubliek en de twee speciale administratieve zones Hongkong en Macao. Bedoeling is de reistijd van 4 uur te verminderen tot minder dan één uur.
Met de bouw werd al in 2009 begonnen en technisch is het bouwwerk afgewerkt. Er wordt wel nog gewerkt aan een haveninfrastructuur van Zhuhai en in Hongkong, toegangswegen en de douanefaciliteiten. Ook de douaneformaliteiten, de reddingsplannen en de grensoverschrijdende verzekeringen worden nog uitgewerkt. Verwacht wordt dat tegen het Chinese nieuwjaar de datum bekend gemaakt wordt waarop de verbinding in werking kan treden. Hierbij wordt gedacht aan het tweede kwartaal.
Hoofdingenieur Su Quanke legt uit dat in de brug 400 patenten gebruikt werden. Volgens financieel manager Su Yi zal het tientallen jaren duren vooraleer de 120 miljard yuan kostende brug terug verdiend is met het tolgeld. Twintig jaar tolgeld brengt naar schatting 40 miljard yuan in kas. De brug is echter berekend op een levensduur van 120 jaar en zal ongetwijfeld de komende vijftig jaar de ontwikkeling van de regio ten goede komen. Eenmaal operationeel zal de nieuwe verbinding vooral het westelijk gedeelte van de Parelrivierdelta ontsluiten.
Bron: China Daily, SCMP