De 24 km lange en 50 miljard yuan kostende verbinding tussen Shenzhen en Zhongshan werd zondag ingehuldigd en in gebruik genomen overigens met gelukwensen van president Xi. De nieuwe brug vermindert de reistijd tussen de twee locaties op beide oevers van de Parelrivier tot een half uur en van Hongkong tot Zhongshan van 2u30 tot 1 uur 45.
De 24 km lange oversteek bevindt zich 30 km ten zuiden van de Humenbrug die Guangzhou en Dongguan met elkaar verbindt. Ze brengt op haar beurt de twee zijden van de Parelrivierdelta met elkaar in contact. Ze verbindt Zhongshan met Shenzhen via twee bruggen, twee kunstmatige eilanden en een onderzeese tunnel van 6,8 km lang en 46 meter breed. De bouw van het nieuwe bruggenstelsel heeft 44 miljard yuan gekost en er is zeven jaar door 10.000 arbeiders aan gewerkt.
De in 2018 geopende Hongkong-Zhuhai-Macaubrug bevindt zich 31 km ten zuiden van de nieuwe verbinding en is momenteel enkel aan de oostkant verbonden met Hongkong. Maar de autoriteiten hebben onlangs voorgesteld om een wegverlenging naar Shenzhen toe te voegen. Volgens toerisme-experts zal de brug het aantal bezoekers aan Zhongshan op korte termijn met 10 tot 50 % doen stijgen.
Weerslag Hongkong
Voorzitter Eddie Choi van de Non-Franchised Public Bus Association of Hong Kong, zei dat touringcars en andere zware voertuigen momenteel gebruik moeten maken van de Nansha Brug ten noorden van de oudere Humen Bridge om bestemmingen aan de westkant van de delta te bereiken. De nieuwe verbinding kort niet alleen de reistijd tussen Hongkong en Zhongshan van 2½ uur naar 1 uur en 45 minuten, maar zou ook gunstig zijn voor reizen van en naar Guangzhou en andere noordelijk gelegen steden door het verkeer te ontlasten van de bestaande bruggen, zei hij.
Uitvoerend directeur Timothy Chui Ting-pong van de Hong Kong Tourism Association was optimistisch na het zien van een toestroom van boekingen donderdag en voorspelde dat het aantal pakketreizen naar Zhongshan in juli en augustus zou kunnen verdubbelen. ‘In het verleden was het moeilijk om op dezelfde dag van Zhuhai naar Zhongshan te reizen, omdat je zes uur in de bus moest zitten om heen en weer te gaan. Nu is het echt mogelijk om een aantal routes van één dag te maken.’
Maar de nieuwe verbinding zou volgens voorzitter Stanley Chiang Chi-wai, van de Lok Ma Chau China-Hongkong Freight Association beperkte voordelen hebben voor de logistieke sector van Hongkong. Zhongshan en omgeving waren tot nu toe geen belangrijke bron van goederen naar Hongkong. Feit is dat het verkeer in de het gebied rond de Grote Baai er weer een troef bij heeft.
Bronnen: SCMP, Xinhua, macaonews