De Chinese regering gaat onder andere aan Carrefour en Wal-Mart boetes uitdelen ter bescherming van de consument en om prijsinflatie te voorkomen.
De invloedrijke nationale plancommissie voor ontwikkeling en hervormingen (National Development and Reform Commission, NDRC) pakt Carrefour en Wal-Mart aan. Op beschuldigingen door de NDRC website van prijsmanipulatie is de dreiging met boetes gevolgd. De bedrijven die een boete moeten vrezen zijn de Amerikaanse en Franse supermarktketens plus andere detailhandelaars.
Zij hebben in een aantal winkels aan de kassa meer gevraagd voor hun producten dan dat er op de etiketten vermeld staat. Ze hebben ook verkeerde informatie gegeven over de grootte van spectaculaire kortingen door hun prijzen van voor de korting te verhogen.
Hun etikettering deugt in het algemeen niet: te vaag, verwarrend of onvolledig. Ze moeten volgens de NDRC op een meer eerlijke manier handel drijven en de autoriteiten beter op de hoogte brengen van voorgenomen ingrepen in hun prijzen.
Carrefour heeft zich al verontschuldigd tegenover zijn verontwaardigde klanten en heeft beloofd dat het klanten dat wat ze teveel hebben betaald zal vergoeden, maal vijf.
Wal-Mart (China) heeft intussen ook excuses aangeboden voor gevallen van de bedrieglijke prijzenpolitiek. Het bedrijf heeft dat gedaan in een geschreven interview met het officiële persbureau Xinhua. Er is nu een onderzoek naar de wanpraktijken, dat het bedrijf uitvoert samen met een staatsdienst. Wal-Mart heeft ook 700 eigen inspecteurs aan het werk gezet en het belooft dat zij voortaan regelmatig het beleid in de eigen winkels zullen blijven controleren.
De NDRC heeft lokale autoriteiten opgedragen aan winkels die overtredingen hebben begaan boetes op te leggen ten bedrage van vijf keer de onterecht verkregen inkomsten. De bedrijven moeten opening van zaken kunnen geven over wat ze precies hebben verkeerd gedaan of een nog veel hogere boete vrezen die kan oplopen tot 500.000 yuan (55.584 euro).
De Chinese regering is waarschijnlijk bevreesd dat prijsmanipulaties tot prijsstijgingen en prijsinflatie zullen leiden. Een periode van koortsachtige consumptie is begonnen want het Chinese Lentefeest (‘Chinese Nieuwjaar’) komt eraan.
Deskundigen wijzen er verder op dat de buitenlandse supermarkten, die nog steeds succesverhalen laten optekenen, te maken krijgen met oprukkende Chinese concurrenten. De binnenlandse detailhandelaars bieden steeds betere producten en service en veroveren een groter marktaandeel.
Carrefour krijgt in China ook op andere punten kritiek. Ze zouden hun werknemers al een jaar lang geen salarisverhoging hebben gegeven.
Chinese toeleveringsbedrijven zouden meer dan buitenlandse moeten betalen voor leveringscontracten met de Franse keten.
Bronnen:
Reuters, Global Times, China Business News, National Business Daily