BYD heeft 51 in het Verenigd Koninkrijk vervaardigde e-bussen geleverd aan Londen dat nu de grootste vloot van elektrische bussen heeft in Europa. In China zelf heeft de overheid 5 producenten van elektrische voertuigen 1 miljard boete opgelegd omdat ze onterecht toelagen opstreken.
De Chinese producent van elektrische batterijen en voertuigen BYD heeft in het Verenigd Koninkrijk een partnerschap met de Britse busbouwer ADL. Uit deze samenwerking tussen Chinese expertise qua elektrische technologie en die van ADL qua busbouw vloeide het model Enviro200EV. Van dit model mocht de maatschappij er 51 leveren voor de Londense lijnen 507 en 521. Het gaat om een enkeldekker van 12 meter lengte. Burgemeester Sadiq Khan was bij de inhuldiging blij dat de omvorming van de busvloot het transport schoner en gezonder zal maken. BYD heeft in totaal al 10.000 volwaardige elektrische bussen vervaardigd, heeft te Londen in samenwerking met Metroline al 5 elektrische dubbeldekkers die proefrijden. De nieuwe 51 bussen komen er naast de 22 bestaande die rijden in de Londense rand wat de totaliteit tegen het jaareinde op 71 e-bussen zal brengen: het grootste aantal in Europa.
Boetes
Ter promotie van meer elektrische voertuigen kent de Chinese overheid voor miljarden subsidies toe en nu blijkt dat 5 producenten daarvan misbruik hebben gemaakt. 4 overdreven hun productie en de vijfde Gemsea Bus Manufacturing vervaardigde in het geheel geen groene voertuigen. Ze moeten de helft van de ontvangen subsidies terug betalen. De vier andere bedrijven zijn Higher Bus (Suzhou), Wuzhoulong Motors (Shenzhen), Chery Wanda Bus Manufacturing (Guizhou) en Henan Shaolin Bus, De vergunning voor het produceren van auto’s werd ingetrokken voor GMC en de overige bedrijven mogen geen subsidies meer ontvangen. De genoemde vijf bedrijven zijn de ergste van 90 onderzochte autoproducenten, maar naar verluidt zouden 20 firma’s gesjoemeld hebben met de subsidies. China wil dit jaar 700 duizend EV ‘s en plug-ins verkopen. Tot en met augustus waren dit er 245.000.
Bronnen: Global Times, WSJ, https://automotive-management.nl