BYD overtreft Mercedes en BMW

BYD is voor de eerste keer in de top10 van de automakers terecht gekomen en is daarmee groter dan Mercedes Benz. Tijdens het eerste semester steeg de BYD-omzet met 72 % en de winst verdrievoudigde. De andere EV producenten Nio, Xpeng en Li Auto voorspellen goede K3 cijfers en Xpeng sloot een samenwerkingsakkoord met Didi Chuxing.

BYD beoordeeld in Brazilië Foto China Daily Disclaimer

BYD is volgens Nikkei Asia tijdens het eerste semester voor het eerst  in de top 10 van wereldwijde automakers terecht gekomen. Het bekleedt de tiende plaats onmiddellijk na Suzuki motors maar voor Mercedes-Benz Group en BMW, aldus gegevens van MarkLines.  In 2021 haalde BYD niet eens de top 20 en stond in 2022 op de 16de plaats.  Tijdens H1 groeide de verkoop met 96% op jaarbasis tot 1,25 miljoen voertuigen; de winst verdrievoudigde van 3,6 miljard vorig jaar tot 10,9 miljard dit jaar. De juliverkoop brak met 700.244 auto’s het record.  Van de 612.425 verkochte EVs werd 10% uitgevoerd. Ter vergelijking Tesla verkocht tijdens dezelfde periode 889.015 voertuigen wereldwijd. Experten voorspellen dat de verkoop van EVs dit jaar in China met 55% zal stijgen tot 8,8 miljoen stuks. De richtlijnen die 7 departementen zaterdag hebben uitgevaardigd, beogen dit jaar 9 miljoen EVs te verkopen.

Derde kwartaal

Hoewel het eerste semester door de prijzenslag niet echt rooskleurig was, voorspellen zowel NIO, Xpeng als Li Auto een heropleving tijdens het derde kwartaal. NIO voorziet dat het tijdens K3 50.000 auto’s zal verkopen of een vooruitgang met 75% tegenover vorig jaar. Tijdens het tweede kwartaal was er echter een verlies van 6 miljard yuan en 14,9 minder omzet. NIO hield immers de prijzen stabiel terwijl de concurrenten deze verminderden. In juli was er echter een verdubbeling met 20.462 verkochte wagens. Li Auto voorspelt dat het tijdens K3 meer dan 100.000 wagens zal verkopen of minstens 15% meer dan vorig trimester. Xpeng kon bijgevolg  niet achter blijven en voorzag 10 dagen later dat het dit kwartaal 40.000 wagens zou verkopen of 70% meer dan tijdens het vorige. Het wordt interessant te zien hoe de Chinese 3 EV-starters zullen opboksen tegen Tesla.

Xpeng

Xpeng heeft zopas een strategisch samenwerkingsakkoord afgesloten met Didi Chuxing. Didi verwerft 3,25% van de Xpeng aandelen terwijl het voor $744 miljoen Didi aandelen uitgeeft om de slimme EV-eenheid van Didi te kopen. Beide gaan een model genaamd Mona produceren waarvan Xpeng CEO He Xiaopeng  hoopt dat hij er 100.000 exemplaren van verkoopt. Ter vergelijking: in het eerste semester verkocht Xpeng met zijn 6 merken in totaal 41.435 auto’s.  De Mona prijs zou rond 150.000 yuan schommelen.  He Xiaopeng wil voorts met Didi samenwerken op gebieden zoals marketing, verzekeringsservice, opladen, robottaxi’s en internationale expansie want de twee streven een leidende rol na in de mobiliteit van de toekomst.  

Dit akkoord komt nauwelijks een maand nadat Xpeng met Volkswagen een samenwerkingsakkoord tekende om samen in 2026 twee nieuwe VW-modellen te lanceren. Momenteel  bouwt Xpeng slimme EV’s met voorlopige autonome rijsystemen en snellaadtechnologie aan een prijs van meer dan 200.000 yuan.

Bron: Technode, SCMP