In maart is bij BYD de laatste auto met een verbrandingsmotor van de band gerold. Voortaan produceert het alleen nog elektrische voertuigen. Daarmee gaat het vele stappen sneller dan de belofte van de belangrijkste internationale autobouwers op de klimaatconferentie vorig jaar in november.
In een persbericht zegt BYD dat het ‘de eerste autofabrikant ter wereld is die stopt voertuigen met verbrandingsmotoren te bouwen’. Het zal wel verder onderdelen produceren voor het onderhoud van de voertuigen met verbrandingsmotoren die het eerder verkocht heeft. .
BYD is de eerste Chinese autofabrikant die meer elektrische dan andere auto’s verkocht. Dat gebeurde vorig jaar. De productie van elektrische voertuigen steeg met 218% tot 604.000 exemplaren, de productie van andere wagens daalde met 43% tot 137.000
In november ondertekende BYD mee het engagement van de grote internationale autobouwers (Ford, GM, Volvo, Mercedes, Jaguar Land Rover) op de klimaatconferentie om tegen 2035 verbrandingsmotoren te bannen in de grote markten en tegen 2040 overal. Het gaat nu ineens veel sneller voor BYD.
BYD (Build Your Dreams) met hoofdkwartier in Shenzhen, werd in 1995 opgericht als een bedrijf van mobiele telefoons en herlaadbare batterijen. Het nam in 2003 een kleine autobouwer over. In 2008 kwam het met een hybride voertuig op de markt en in 2010 met een volledig elektrisch. In 2014 toen de overheid belangrijke subsidies invoerde voor elektrische voertuigen, bouwde BYD er 18.500.
In 2021 was BYD marktleider in China, met 17% van de verkochte elektrische voertuigen. SAIC-GM was tweede met 12% en Tesla derde met 9%. De omzet van het bedrijf bedroeg 30 miljard euro in 2021, een stijging met 38%. Voor 2022 ligt de ambitie op 1,5-2 miljoen verkochte voertuigen, dat is meer dan een verdubbeling. De bekende Amerikaanse investeerder Warren Buffet heeft een participatie in BYD. BYD heeft ook verschillende assemblagefabrieken voor elektrische bussen in Europa.
Bron: Caixin