CATL en BYD: 50% van elektrische batterijen

De twee Chinese makers van elektrische batterijen CATL en BYD leveren al meer dan de helft van ’s werelds elektrische batterijen waardoor ze de Zuid-Koreaanse en Japanse concurrentie het nakijken geven.

CATLs nieuwe fabriek in Thuringen Foto Wikimedia Disclaimer

CATL dat batterijen levert aan Tesla en Volkswagen heeft tijdens de eerste 11 maanden van 2012 de verkoop van batterijen verdubbeld tot 165 GWh of goed voor zowat 3,3 miljoen gemiddelde voertuigen, zo meldt het Koreaanse SNE Research. Daardoor vergroot CATL de voorsprong als batterij producent want terwijl het in 2021 32% van de markt had, vergrootte dit percentage tot 37% vorig jaar. Het SNE rapport stelt eveneens een  ‘angstaanjagende’ groei vast bij de tweede Chinese batterij en EV producent BYD. Diens batterijverkoop verdrievoudigde tijdens dezelfde periode tot 60 GWh zodat het 13,6 % marktaandeel verwierf. Het Koreaanse LG Energy Solution en het Japanse Panasonic groeiden met minder dan 10 % tijdens  de eerste 11 maanden van 2022 en BYD verdrong LG als ’s werelds nummer twee producent. 49% van de waarde van een EV ligt in de batterij .

Volgens expert Kevin Shang bij consultancy Wood Mackenzie staat CATL sterk in technologische ontwikkeling, in controle van de leverketen evenals in schaalvoordelen en relaties met autofabrikanten. Op korte termijn ziet hij CATL blijven domineren maar met concurrentie uit Zuid-Korea en op langere termijn de VS-politiek qua schone energie. Een factor die de groei van Chinese groepen bevorderd heeft, zijn zowel het tekort aan- en de hoge prijzen van de grondstoffen als nikkel en lithium. Dit dreef Europese autobedrijven als Volkswagen en Volvo naar de goedkopere Chinese batterijen. Volgens Forvia CEO Patrick Koller kunnen Chinese autoproducenten een EV aan 10.000 € minder vervaardigen dan hun Europese collega’s. Volgens een analyse van dataleverancier Benchmark Minerals zal China tegen 2031 naar verwachting meer productiecapaciteit hebben in Europa, de op één na grootste markt voor elektrische auto’s, dan enig ander land.

CATL zag zijn winst tijdens het tweede en derde kwartaal bijna verdrievoudigen. De prijs van het aandeel is wel mee gezakt naast de andere Chinese beursgenoteerde bedrijven maar de marktkapitalisatie staat nog op $140 miljard. Vorige maand werd CATLs nieuwe fabriek in Duitsland opgestart en daarna volgt nog een 100 GWh fabriek in Hongarije.

Recyclage

Ruilong Tech een starter die  lithium-ion batterijen recycleert, maakte deze week bekend honderden miljoenen renminbi opgehaald te hebben onder impuls van Nio Capital, de investeringsfirma gesticht door NIO. Ruilong uit Ganzhou verkreeg al de toelating tot recyclage en beweert jaarlijks 100.000 ton batterijen te kunnen recycleren. Bij de andere investeerders behoort ook de investeringsarm van Midea.

Bronnen: FT, technode

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *