De Chinese producent van batterijen voor elektrische wagens CATL is klaar om een superbatterij te vervaardigen die 2 miljoen km kan rijden en 16 jaren meegaat. CATL levert onder meer aan BMW, Audi en Toyota maar sloot onlangs ook met Tesla een akkoord voor de levering van batterijen gedurende twee jaar.
Contemporary Amperex Technology CATL) is de topproducent van elektrische batterijen. Omdat CATL 70% van de batterijen voor BMW vervaardigt, bouwt het een fabriek in Duitsland. Ook met Audi en Porsche werkt het samen. Voorzitter Zeng Yuqun zei in het hoofdkwartier te Ningde (Fujian) klaar te zijn om een batterij te produceren die 16 jaar meegaat en het 2 miljoen km uithoudt. De batterijen in de huidige elektrische voertuigen kunnen tot 150.000 km rijden met een levensduur van acht jaar. Het verlengen van deze levensduur wordt als een grote vooruitgang aanzien omdat de batterij in een tweede auto zou kunnen worden gebruikt. De nieuwe superbatterij kost wel 10% meer dan de huidige batterijen. Naar verluidt zouden Tesla en General Motors binnenkort ook een dergelijke batterij kunnen vervaardigen.
Bloomberg New Energy Finance verwacht dat de wereldwijde verkoop van elektrische wagens dit jaar daalt met 18% tot 1,7 miljoen. CATL realiseerde tijdens het eerste kwartaal een omzet van 9,03 miljard yuan of een daling met 9,5% op jaarbasis. Toch verwacht BloombergNEF dat in 2021 de verkoop van elektrische wagens aangroeit tot 8,1% van alle verkochte wagens in China en tot 5% in Europa. Zeng ziet de toekomst bijgevolg hoopvol tegemoet.
In februari sloot CATL met Tesla een overeenkomst om gedurende twee jaar batterijen te leveren voor het Model 3 dat in Tesla’s Gigafactory te Shanghai wordt vervaardigd. Zeng hielp tijdens de Covid-19 crisis overigens Elon Musk met de levering van duizend Chinese beademingstoestellen die voor Los Angeles waren bestemd.
Concurrent BYD is eveneens klaar met een technologische innovatie in zijn batterijen. Week in China meent ook te weten dat BYD niet louter meer voor eigen wagens zou produceren maar ook voor Fords joint-venture in China met Chang’an Automobile. Zeker is dat BYD haar eerste model in Europa in Noorwegen zal lanceren omdat dit land in Europa het hoogste percentage telt aan elektrische wagens.
bronnen: China Daily , SCMP, Week in China, electrive.com
Lees ook de Grote ambities van de elektrische batterijproducenten